Ting du ikke tør å spørre læreren om

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

(Den forrige tråden gikk litt off-topic, så jeg lager denne på nytt, for ordens skyld :))

Hei!

Det siste året har jeg laget en del mattevideoer med den hensikt å hjelpe de som trenger ekstra undervisning, eller de som ønsker å lære stoffet på et dypere nivå. Alle videoene er åpne for alle, og kan ses på http://udl.no/

Jeg får en del e-poster og kommentarer med forespørsler på ting og tang, og gjør mitt beste for å hjelpe så mange som mulig.

Jeg har nå tenkt å lage en spilleliste der jeg forklarer ting man generelt ikke tør å spørre læreren om. Jeg vet det er mange ting man bare får vite at "slik er det", uten videre forklaring om hvorfor det er slik. Ofte tør man ikke å rekke opp hånda for å spørre læreren om det, fordi man er redd for å bli sett på som en idiot, enten det er foran hele klassen, eller bare foran læreren.

Stort sett alle har vært i den situasjonen (det inkluderer meg selv).

Jeg ønsker derfor å vite om dere der ute har noen slike spørsmål. Om det skulle være deg, så send meg gjerne en PM eller en mail via http://udl.no/kontakt.php

Vit at for det første så dømmer jeg aldri. Er det noe du lurer på, så er det fordi læreren ikke har forklart det bra nok, eller i det hele tatt. Som sagt, jeg har selv vært i den situasjonen. Og for det andre, så er du helt anonym.

Ellers er andre forespørsler også velkomne, og jeg ønsker lykke tid med skoleåret som kommer! :)

-Aleksander
Bilde
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Har fått inn et par forespørsler, så jeg har begynt å lage noen videoer. Dere med erfaring må gjerne også komme med forslag, hvis dere vet av hull som andre kanskje sitter med.

1 - Introduksjon
2 - Enheter og benevninger
3 - Låning i subtraksjon
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Multiplikasjon og (spesielt) divisjon for hånd er det overraskende mange av mine elever (1P(Y) og 2PY) som sliter med. Spesielt når tallene har mer enn 2-3 siffer.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Grunnleggende aritmetikk hadde jo vært en fin spilleliste i seg selv. Jeg har lenge tenkt å starte HELT fra bunnen av, med 1+1 og bygge derfra. Men det er vanskelig. Man får liksom en helt annen demografi (altså veldig unge barn), og jeg har vanskelig for å sette meg i den modusen. Eksempelvis, burde jeg da kjøre bokmål? Det blir forferdelig uansett.

Men ja, jeg lager gjerne slike videoer. Multiplikasjon og divisjon med flere siffer, og/eller desimaler, er jo gjerne slikt som mange er redde for å innrømme at de har glemt.
Bilde
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

En video om "Hva er egentlig dx for noe?" myntet på 1. års studenter hadde vært svært velkommen.
Svar