Spørsmål

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

I øving skal det skrives ligninger og en fil med tekst på latex. Ligner latex på matlab? Gjerne forklar meg om eventuelle likheter og forskjeller.
i tillegg et spørsmål om høyrehåndsregel. Jeg vet kryssprodukt følger høyrehåndsregel når det roterer mot klokka, kanskje "venstrehåndsregel" når det roterer med klokka.
Før universitetet regnet jeg volum av parallellipid først ved å regne ut determinanten av f.eks. (A-vektor*B-vektor)*C-vektor, og så brukte jeg absoluttverdi av tallet hvis det vart minus. * står her for kryss. Jeg lurer på hvordan man ser om det følger høyrehåndsregelen uten å gjøre det på denne måten. :D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

LaTeX og Matlab er to helt forskjellige ting. Matlab er et programmeringsspråk som brukes til utregning. LaTeX er et markupspråk som brukes til å formatere dokumenter på en pen måte.
Bilde
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Da vet jeg det. Der ser du hvor lite jeg kan om data.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Tusen takk. :D
Svar