Norge kompliserer matte?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Suna
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 16/09-2014 20:33

Hei jeg lurer på om Norge kompliserer matte. Fordi kineserne ligger langt foran oss.
La oss ta et eksempel med prosent.

I Norge:
Maten koster 12 kr. Du gir 15% tips. Hva blir den totale summen?

[tex]\frac{12 * 15}{100} = 1,8[/tex]

I Kina
Maten koster 12 kr. Du gir 15% tips. Hva blir den totale summen?

[tex]12 * 0,15 = 1,8[/tex]

Du får 0,15 ved å dele 15 med 100. Så kan du bare gange direkte ut 12 * 0,15 = 1,8.


Er dette nytt i Norge eller er dette gammelt nytt? For jeg synes lærene på norsk barneskole/ungdomskole/videregående kompliserer ting for våre framtidens ungdommer. Jeg har også funnet ut at kineserne er overlegne i matte. Fordi de forenkler ting, mens i Norge kompliserer vi ting.
Ta denne læreren for eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=L-Ro7FF-6xw

Eller er jeg ute på bærtur nå?
:-)

Tipsen er på 1,8.
12 + 1,8 = 13,8. Total pris blir 13,80 kroner.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6861
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Suna skrev:Hei jeg lurer på om Norge kompliserer matte. Fordi kineserne ligger langt foran oss.
La oss ta et eksempel med prosent.

I Norge:
Maten koster 12 kr. Du gir 15% tips. Hva blir den totale summen?

[tex]\frac{12 * 15}{100} = 1,8[/tex]

Hæ? Mener du at den totale summen er 1.8? Du må jo legge 1.8kr til 12kr og få 13.80kr.

I Kina
Maten koster 12 kr. Du gir 15% tips. Hva blir den totale summen?

[tex]12 * 0,15 = 1,8[/tex]

Du får 0,15 ved å dele 15 med 100. Så kan du bare gange direkte ut 12 * 0,15 = 1,8.

Igjen, 12kr + 1.8kr = 13.80kr.


Er dette nytt i Norge eller er dette gammelt nytt? For jeg synes lærene på norsk barneskole/ungdomskole/videregående kompliserer ting for våre framtidens ungdommer. Jeg har også funnet ut at kineserne er overlegne i matte. Fordi de forenkler ting, mens i Norge kompliserer vi ting.
Ta denne læreren for eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=L-Ro7FF-6xw

Eller er jeg ute på bærtur nå?
Jeg tror du er litt på bærtur ja. Se kommentarene mine i rødt.
Bilde
Suna
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 16/09-2014 20:33

Aleks855 skrev:
Suna skrev:Hei jeg lurer på om Norge kompliserer matte. Fordi kineserne ligger langt foran oss.
La oss ta et eksempel med prosent.

I Norge:
Maten koster 12 kr. Du gir 15% tips. Hva blir den totale summen?

[tex]\frac{12 * 15}{100} = 1,8[/tex]

Hæ? Mener du at den totale summen er 1.8? Du må jo legge 1.8kr til 12kr og få 13.80kr.

I Kina
Maten koster 12 kr. Du gir 15% tips. Hva blir den totale summen?

[tex]12 * 0,15 = 1,8[/tex]

Du får 0,15 ved å dele 15 med 100. Så kan du bare gange direkte ut 12 * 0,15 = 1,8.

Igjen, 12kr + 1.8kr = 13.80kr.


Er dette nytt i Norge eller er dette gammelt nytt? For jeg synes lærene på norsk barneskole/ungdomskole/videregående kompliserer ting for våre framtidens ungdommer. Jeg har også funnet ut at kineserne er overlegne i matte. Fordi de forenkler ting, mens i Norge kompliserer vi ting.
Ta denne læreren for eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=L-Ro7FF-6xw

Eller er jeg ute på bærtur nå?
Jeg tror du er litt på bærtur ja. Se kommentarene mine i rødt.

Metoden man. :-) er meg. Hvis du ikke så meg? Det er jeg som er smileyface. Jeg mente metoden. Se på metoden.
12∗0,15=1,8! Tror ikke de norske lærene lærer dette i norsk skole?

Forskjellen er at i Kina forenkler de ting. I Norge kompliserer vi ting.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6861
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Å kalle det en komplikasjon ER på bærtur. Mener du det er så uhørt å gange med $\frac{15}{100}$, i stedet for å gange med 0.15? Det er jo akkurat det samme.

En komplikasjon hadde vært å gange det med $\frac{{3+3}\choose4}{6^2 + 8^2}$
Bilde
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Nå vet ikke jeg veldig mye om Kina, men jeg tror det er litt teit av deg å sammenligne det med Norge. Eller noen land i Asia for den saks skyld.

Helt annet prestasjonspress på vanlig ungdom der borte. Enten lærer man seg den matten, ellers får du en veldig hard jobb foran deg. Tror ikke man bare tar seg et friår på NAV for å si det pent
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det du viser @Suna kalles prosentfaktor og er pensum i matte på Vgs. dvs. videregående skole i Norge.
Det du burde vise kalles vekstfaktor og er også pensum. :P

Kjenner ikke til hva de kaller det på Usk. dvs. ungdomsskolen i Norge.
Sist redigert av Lektorn den 22/09-2014 09:41, redigert 1 gang totalt.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Lektorn skrev: Usk
USK = UngdomsSkoleniKina

??
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Beklager uklare forkorelser. Innlegget er rettet opp.
Inger88
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 12/10-2014 10:38

Jeg tror det har noe med at for å kunne regne 0,15 må du først få 15 % til å bli 0,15. For mange er det ikke noe automatikk i dette, for de som ikke har god tallforståelse kan det fort bli mye surr når % skal gjøres om til tall automatisk i hodet. Ex 5 % kan fort bli 0,5 i noens hodet og da blir alt feil, noe som kan skape frustrasjon fordi en forstår ikke hva som er feil. Derfor blir det lettere å regne ut hva % blir i tall ved å dele på 100 i regnestykket.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Ved veldig enkle prosentoppgaver er det nok enklere å gange med prosenten og dele på 100, slik som alle (?) lærer i grunnskolen. Utfordringen med denne metoden er at den fort blir utilstrekkelig hvis utregningene blir bittelitt mer avansert.

Problemet er som du er inne på tallforståelsen, nemlig det å innse at 0,15 er akkurat det samme tallet som 15%. Dette er ikke noe hokus pokus og jeg mener at automatikken ville kommet kjapt hvis skolen hadde fokusert på å lære det inn fra starten av.
Jacob98
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 23/10-2014 09:04

Her støtter jeg Lektorn. Her bør man starte tidlig. Fatter'n lærte meg dette med vekstfaktor allerede da jeg gikk i 4. klasse. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at å gange med 0.17 gir deg 17% av en verdi. Og dette holdt vi på med ganske ofte, og etter hvert "satt det". Samtidig lærte han meg alt om denne metoden å tenke prosentregning på. Så da ble det planke å regne ut 150x1.25 når en vare som kostet 150 kroner økte med 25% i pris, eller når samme vare ble 25% billigere på salg. Da ganget jeg 150 med 0.75 8-)
For å være ærlig så sleit jeg litt med å gange ut dette da jeg gikk i 4. og 5.klasse, men fatter'n sa at jeg kunne få bruke kalkis for å se at det stemte :D
Og joda, han lære med ganging med desimaltall også, men jeg fikk ikke brukt dette så mye på barneskolen gitt.... Men jeg fikk en fin reise på ungdomsskolen :D

Moralen må vel bli at man må starte så tidlig som mulig, men sørg for å få alt til å henge på greip!

Ps. Fatter'n lærte meg X før jeg begynte på skolen. Han sa at 2+1 er lik x og at 6x6 også er lik x. Jeg husker han laget en gangetabell til meg der alle de vanlige gangestykkene med svar var på den ene siden og på den andre siden var alle svar x. Det var genialt! Jeg fikk veldig tidlig et naturlig forhold til x :lol:

Jacob
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Jacob98 skrev:Her støtter jeg Lektorn. Her bør man starte tidlig. Fatter'n lærte meg dette med vekstfaktor allerede da jeg gikk i 4. klasse. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at å gange med 0.17 gir deg 17% av en verdi. Og dette holdt vi på med ganske ofte, og etter hvert "satt det". Samtidig lærte han meg alt om denne metoden å tenke prosentregning på. Så da ble det planke å regne ut 150x1.25 når en vare som kostet 150 kroner økte med 25% i pris, eller når samme vare ble 25% billigere på salg. Da ganget jeg 150 med 0.75 8-)
For å være ærlig så sleit jeg litt med å gange ut dette da jeg gikk i 4. og 5.klasse, men fatter'n sa at jeg kunne få bruke kalkis for å se at det stemte :D
Og joda, han lære med ganging med desimaltall også, men jeg fikk ikke brukt dette så mye på barneskolen gitt.... Men jeg fikk en fin reise på ungdomsskolen :D

Moralen må vel bli at man må starte så tidlig som mulig, men sørg for å få alt til å henge på greip!

Ps. Fatter'n lærte meg X før jeg begynte på skolen. Han sa at 2+1 er lik x og at 6x6 også er lik x. Jeg husker han laget en gangetabell til meg der alle de vanlige gangestykkene med svar var på den ene siden og på den andre siden var alle svar x. Det var genialt! Jeg fikk veldig tidlig et naturlig forhold til x :lol:

Jacob
For en fatter!
Svar