Bok

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Noen som har lest boka som omtales i aftenposten i går?

http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... 9794b.html
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Uff da, det var jo ikke en grei omtale å få.

Jeg har ikke lest den, men jeg må si at selv om jeg hadde oppdaget boka, så hadde jeg uansett unngått den bare pga. omslaget. Å prøve å lokke kjøpere med "det er enkelt" eller "snarvei til [...]" er nedlatende, og er essensielt virkelighetens clickbait.
Bilde
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Enig i at dårlige lærebøker er et stort problem. Forklaringene er dårlige, mangelfulle og ofte direkte feil, og oppgavene som følger etter er alle helt like, med et par parametre bytta ut her og der - metodedrilling kompanserer for mangel på forståelse, så får ihvertfall elevene ståkarakter på eksamen. I R2-boka som brukes på skolen min står det noe sånt som "Dette er en matrise. Slik regner du ut determinanten til en matrise. Determinanten kan på magisk vis brukes til å regne ut arealer og volumer". Er det bare jeg som blir provosert?
Svar