Hvorfor hjelpe folk på matematikk.net

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Etter å ha vært en stund på matematikk.net har eg merket meg at det er noen få som pleier å svare på spørsmålene. Noen av disse både stiller spørsmål og svarer på andre sine, mens mange andre bare svarer på andre sine, f.eks meg.

Eg lurer på kvifor folk gidder å bruke tid på å hjelpe andre med matematikk?

Min grunn er at eg er veldig interessert i matematikk og har lyst at flest mulig skal få samme glede av matematikk som meg selv. Eg vet at det er mange som sliter med dårlige lærere, lærebøker osv, og eg synes det er dumt hvis de slutter med matematikk pga dette.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

ingentingg skrev:Etter å ha vært en stund på matematikk.net har eg merket meg at det er noen få som pleier å svare på spørsmålene. Noen av disse både stiller spørsmål og svarer på andre sine, mens mange andre bare svarer på andre sine, f.eks meg.
Eg lurer på kvifor folk gidder å bruke tid på å hjelpe andre med matematikk?
Min grunn er at eg er veldig interessert i matematikk og har lyst at flest mulig skal få samme glede av matematikk som meg selv. Eg vet at det er mange som sliter med dårlige lærere, lærebøker osv, og eg synes det er dumt hvis de slutter med matematikk pga dette.

Jeg har noen av de samme argumentene som deg, er interessert i matematikk. Er utdannet kjemiker, men har vel alltid vært nysgjerrig og interessert i matematikk.

Har jobbet endel som lærervikar, priv. lærer etc, og vet at folk sliter med realfag generelt, og matematikk spesielt (!).
Dessuten for mitt vedkommende er det bra å friske opp og vedlikeholde kunnskapen, den kan fort gå i glemmeboken.

Når jeg bidrar her (og andre steder) er det mer utfordrende enn bare å arbeide på ungdomsskolenivå. Dessverre er det mange elever som er uinteressert i realfag. Det virker som om det er mote å ikke like matematikk og realfag (fordi det er nerdete?).
Her inne og på andre nettsteder får man iallfall konkrete spm. og folk er tilsynelatende engasjerte.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Si det. Har vel egentlig ingen god grunn. Nå i det siste har jeg sluttet å svare mer og mer på spørsmål av en "standard" form. Ganske enkelt fordi jeg er dritlei av dette, og i tillegg har jeg rett og slett ikke tid til det. Noen må gidde å hjelpe også.. : )
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Det finnes flere grunner. Jeg forsøker å spre den glede og interesse jeg finner i å studere realfag. Den beste måten å gjøre dette på er å skape et åpent miljø, der man lett kan finne både hjelp og medinteresserte. Jeg vet selv hvor frustrerende det er å møte en vegg, og se at ingen gidder å hjelpe. Verdenssyn kan muligens være et insentiv for noen. De fleste har vel hørt om den gyldne regel. Å aktivt praktisere dette mener noen er til fordel for samfunnet. Det er dessuten god personlig trening å forklare matematiske konsepter. Antakeligvis mye bedre trening enn å regne gjennom rutineoppgaver, siden man er selv nødt til å forstå konsepter til grunns før man kan forklare dem. Selv om man ikke alltid dukker opp med aktive spørsmål, betyr ikke det at man ikke lærer.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei.
Man skal ha noe igjen for å hjelpe, og jeg tror daofeishi har helt rett; ved å hjelpe andre blir man også bedre og sikrere selv. Det krever at man har god oversikt over metodene før man kan forklare det til andre på en god måte.

Da vi startet matematikknet var det meg som svarte på alle spørsmål selv. I dag hadde det vært umulig, med den pågangen vi har i hektiske perioder. Etter hvert ble det flere og flere kompetente bruker, og i dag står brukerne for bortimot 100% av svarene. Det er vi svært takknemlige for. Vi laget sidene fordi vi er interesserte og har glede av faget og synes det er flott at så mange som deler vår interesse er villig til å bruke av sin tid for å hjelpe andre.
Tusen takk!
Kenneth
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg hjelper folk her fordi det kompenserer for min mangel på et sosialt liv.

Eller ikke. Jeg har funnet ut at du forstår ting mye bedre om du må lære det til noen andre. Jeg skal opp i 1VG neste år og da kan jeg forhåpentligvis svare på flere spørsmål. :)
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

tror ikke dette innlegget helt var rettet mot deg Emomilol...
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Nei, jeg har kanskje ikke gjort så mye, men alle må starte en plass ikke sant?
smartkri
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 05/01-2007 01:07

Emomilol skrev:Nei, jeg har kanskje ikke gjort så mye, men alle må starte en plass ikke sant?
Helt riktig!
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

joda det er flott det, synes bare det retter fokuset bort fra de 4-5 personene som gjør denne siden verdt å oppdatere hver dag. akkurat slik som denne "diskusjonen" :P.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Helt enig, jeg er en maur i forhold til de som virkelig hjelper brukerene her, så all honnør til dem :P

Men jeg synest det ville vært intressant hvis alle de som har hjulpet folk her sier hvorfor de gjorde/gjør det, for jeg tviler på at det er den "bare fordi jeg kan" moralen om du skjønner :)
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Jeg svarer på spørsmål innimellom for å repetere alt stoffet (har tatt 2MX og 3MX på et halvt år nå) og samtidig hjelpe folk som har problemer med det. Og når det dukker opp en oppgave jeg ikke får til selv, så er jo siden til går-mot-uendelig stor hjelp. Dessuten; en eller annen gang forviller jeg meg et stykke utover pensum. Da er det greit at det er kompetente folk her som vet hva de snakker om hvis jeg vil ha greie på noe.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

sEirik skrev:Jeg svarer på spørsmål innimellom for å repetere alt stoffet (har tatt 2MX og 3MX på et halvt år nå) og samtidig hjelpe folk som har problemer med det. Og når det dukker opp en oppgave jeg ikke får til selv, så er jo siden til går-mot-uendelig stor hjelp. Dessuten; en eller annen gang forviller jeg meg et stykke utover pensum. Da er det greit at det er kompetente folk her som vet hva de snakker om hvis jeg vil ha greie på noe.
Vel. Selv gadd jeg aldri å bli ferdig med fagene tidligere ettersom skolen min ikke tilbød noe utover det vanlige. Så hvorfor ta det før? Kjenner folk som har gjort det, men som har fått så og si 0 ut av året de ikke hadde matematikk (på matematikkfronten) ..
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Magnus skrev:Vel. Selv gadd jeg aldri å bli ferdig med fagene tidligere ettersom skolen min ikke tilbød noe utover det vanlige. Så hvorfor ta det før? Kjenner folk som har gjort det, men som har fått så og si 0 ut av året de ikke hadde matematikk (på matematikkfronten) ..
Tja:

1) Får mer tid til å jobbe med andre fag
2) Får en hel drøss med fritimer (dette går sammen med (1))
3) Slipper å sitte i en matteklasse 5 timer i uka i et år og kunne alt fra før
4) Kan begynne på annen matematikk
5) Kan muligens ta et fag til
6) Litt spennende med 3MX, var litt vanskelig å ikke kaste seg over det
Svar