3MX som privatist?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
luringen
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 28/02-2006 20:02

Hei. Jeg går nå i 3. vidregående på en steinerskole, allmenn. Jeg får der godkjent 2MX. Til våren har jeg tenkt til å søke på matematikk på universitetet i Oslo. Men der trenger man jo 2MX og 3MX. Hvis jeg skal ta 3MX som privatist, må jeg ha fullført eksamen i det før søknadsfristen, eller kan jeg ettersende noe? Har ønsker om å starte på disse studiene til høsten, men det går vel heller dårlig, iom. at jeg ikke vil klare å ta 3MX som privatist før søkandsfristen 1. mars, eller hva det er. Eller har universitetet forkurs for 3MX eller noe? Lurer også på hvordan det er å ta 3MX som privatist. Hvor lang tid vil jeg bruke? Hvis jeg eventuelt skal ta det som privatist ved siden av vidregående? Hvordan går det for seg? Kjøper jeg aktuelle bøker, leser, pugger, øver etc. og søker om en eksamen når jeg føler meg ferdig? Eller finnes det andre løsninger på dette? Vil helst slippe å bruke et år på å ta igjen 3MX, før jeg kan begynne på studiene. Blir litt bortkastet..
There are only 10 kinds of people. Those who understand binary and those who don't.
eigard
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 30/10-2006 20:23

Hvis du tar eksamen i 3mx på høsten og skal starte på universitet høsten samme år ettersender du bare papirene fra eksamen med en gang du får dem. Når det gjelder forkurs så er jo finnes det jo forkurs for ingeniør som som regel går over ett helt år, jeg er ganske sikker på at det er ekvivalent med 3mx og 2fy. Når man skal ta ett fag som privatist må du melde deg opp innen søknadsfristen, som er ca en måned etter semesterstart, når den er må du nok sjekke opp selv, for det husker jeg ikke. Dette gjør du ved privatiskontoret i ditt distrikt. Pensumliste kan du få på privatistkontoret.
Svar