Folkehøyskole

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Hei

har vudert en stund å ta et friår fra skolen, og jeg har da vudert folkehøyskole for å få opp snittet litt slik at jeg kan velge å vrake neste år( får 3 tilleggspoeng + 2 alderspoeng).

- Så synes jeg det hadde vært lurt å ta noe som har med naturfag/matematikk å gjøre. Må jo så klart bli til at jeg løærer noe, altså over 3 MX nivå, eller ved siden av.

Noen som vet om noe?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Vet om én i Trondheim hvertfall. Ikke mer enn 400,- i halvåret for å gå der, men du må huske å søke ganske snart da!
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

oi så billig. Vet du navnet også? går det an å gå et halvt år der?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Bare å sjekke ntnu.no det ;)
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

jepp, kom btw over noe annet mens jeg surfet rundt på nettet:

http://www.uio.no/studier/opptak/poengberegning.html

gjelder disse reglene for NTNU også? da tenker jeg på:

3 poeng for:

- et fullført årsstudium eller samlet 60 studiepoeng ved universitet eller høgskole

For innebærer ikke dette at hvis jeg da f.eks. da studerte et år marin teknikk på NTNU, og fullførte så klart, så ville jeg få 3 tilleggspoeng? isåfall er det aktuelt :P, slik at jeg kan få min ønskede poengsum.

- En annen ting, jeg er 18 år nå, dvs. jeg fyller 19 i juni, vil jeg da få alderspoeng neste år eller om 2 år? Står at man må ha fylt 20, og det fyller jeg jo etter jeg har søkt, men før jeg kommer inn :p

I såfall ville jeg jo da fått 5 poeng på et år, slik at jeg kan velge å vrake neste år :)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

kalleja skrev:jepp, kom btw over noe annet mens jeg surfet rundt på nettet:

http://www.uio.no/studier/opptak/poengberegning.html

gjelder disse reglene for NTNU også? da tenker jeg på:

3 poeng for:

- et fullført årsstudium eller samlet 60 studiepoeng ved universitet eller høgskole

For innebærer ikke dette at hvis jeg da f.eks. da studerte et år marin teknikk på NTNU, og fullførte så klart, så ville jeg få 3 tilleggspoeng? isåfall er det aktuelt :P, slik at jeg kan få min ønskede poengsum.

- En annen ting, jeg er 18 år nå, dvs. jeg fyller 19 i juni, vil jeg da få alderspoeng neste år eller om 2 år? Står at man må ha fylt 20, og det fyller jeg jo etter jeg har søkt, men før jeg kommer inn :p

I såfall ville jeg jo da fått 5 poeng på et år, slik at jeg kan velge å vrake neste år :)
Du får 2 alderspoeng fra det året du fyller 20.
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

ok, bankers.

vet du forresten noe om dette kurset Magnus, om det evt. ville være en bra start til SivIng utdannelsen ? ( regner med at det er det man får 3 poeng for )

http://www.ntnu.no/studier/aamatstat
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Vel - jeg kjenner til det. Du kjører vel stort sett samme fag som bachelor i matematikk gjør første år. Tok tallteori i fjor, og da var det mange fra AAMST der. Det som dog skal være sagt er at dette er stort sett folk som tar studiet for å få noen poeng, eller folk som trenger litt matematikk for et eller annet. Av den grunn er vel også den gjennomsnittlige karakteren ikke helt å skryte av... Men bachelor i matematikk finnes det jo flinke folk da.

Vel. Det er selvfølgelig bedre enn å være i militæret, og imo bedre enn folkehøyskole. Dog - sats på å kom inn på siv.ing først.
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

ja, synes det ser mye bedre ut med et år med matematikk enn førstegangstjeneste eller folkehøyskole. Føler at jeg liksom gjør noe fornuftig da :P. Skal jo så klart satse på siving først, aner jo ikke hvordan snittene kommer til å utarte seg, men jeg frykter at de vil stige enda mer. Det jeg ser som mest aktuelt er Fysmat eller bygg, og der er jo snittene relativt høye, men med dette 1 årsstudiet får jeg et snitt på rundt 6,2 slik at jeg garantert kommer inn. :)

tusen takk for svar!
Sist redigert av kalleja den 07/02-2007 17:39, redigert 1 gang totalt.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Men årskurs der så kan du sikkert få godkjent noen av siving-fagene også..
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

det hadde ikke hvert så dumt :)
Svar