Funksjon

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
emtec14
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 10/12-2006 16:27

Hei! :D

Eg har ei oppgåve som lyder slik:
x-2>3

Korleis skal eg lage ein tabell til høgre side av likninga?

Takk på forhånd :)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Du setter av x-2=y og skriver hva y er for hvilke x verdier

EDIT: å høyre... tallet er 3. så y vil være 3 for alle x verdier.
hvis jeg har forstått hva du mener med tabell.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Fint at du bruker Matteprat, men dette her passer strengt tatt bedre inn under Spørsmål - Ungdomsskolen og nedover. Dessuten lager det store bildet av Einstein problemer for noen nettlesere, så hvis du kan bruke et mindre bilde setter jeg veldig pris på det.

Uansett. Det første vi gjør, er å legge til 2 på begge sider av ulikheten. Dette gjør vi så ting blir lettere å håndtere.

x - 2 + 2 > 3 + 2

x > 5

Antar det du mener er en verditabell. Da tegner du opp en tallinje øverst med tallene -2, -1, 0,1, 2, 3, 4 og så videre. Du setter så et kryss der x er over fem, og ingen kryss der x ikke er over fem.

Så begynner du på, si, 10. (Her ser du sikkert at linjen kommer til å gå fra 5 til uendeligheten, men vi later som du ikke gjør det.) Der er det et kryss. Så jobber du deg videre mot venstre, til du finner ut hvor kryssene plutselig stopper. Da kan du tegne opp en linje som går gjennom alle kryssene.

For alle punktene på den linjen er ulikheten tilfredsstilt. Noe annet du kunne gjøre, var først å trekke fra 3 på begge sider av ulikheten så du får x-5>0, og så tegnet opp et verdiskjema der du satte kryss der venstre side var positiv, og så trukket linje. Tror det er vanligere, egentlig, men prinsippet er det samme.
Svar