Hva er egentlig Calculus?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Har lett på Wikipedia, og det ser ut som en gren av matematikken, mens det andre sdteder blir omtalt som et nivå. Andre fora har for eksempel underkategoriene Calculus og Pre-Calculus. Hva er egentlig Calculus?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Første setning på wiki:
Calculus (Latin, calculus, a small stone used for counting) is a branch of mathematics that includes the study of limits, derivatives, integrals, and infinite series, and constitutes a major part of modern university education
Er akkurat det der det er..
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Så når et forum deler inn i Calculus og Pre-Calculus. Hva skal jeg da gjøre? For meg virker jo dette som om Calculus er spredt over de fleste trinnene i norsk skole, og at man dermed ikke kan kalle noe for Pre-Calculus?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Tror pre-kalkulus må være noe sånt som alt fra barneskole og opp til vdg-nivå. Det vi lærer om grenser og kontinutet og derivasjon og integrasjon på videregående kan vel til en viss grad betraktes som en del av kalkulus, men der lærer vi det ikke på epsilon-delta-nivå, som er en essensiell del av "vanlig" kalkulus.
h
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 05/02-2008 23:40

kan ikke calculus oversettes ganske likt til "matematisk analyse" da?
fbhdif
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 22/03-2007 17:48

pre-calc er jo ganske enkelt det du trenger å kunne før du skal kunne lære calculus. Da menes selvsagt calculus på epsilon-delta-nivå.
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Jeg ville sagt Calculus er differensialregning.
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Calculus som begrep brukes om differensialregning/integralregning. Universitetskursene ved samme navn inneholder derimot gjerne en del analyse også, og du finnere derfor også mye analyse-relatert stoff i bøker som inneholder ordet "calculus" i tittelen.

Såkalte epsilon-delta-bevis som nevnes i postene over, jeg regner da med at det menes stringent behandling av begreper som kontinuitet o.l., er del av analysen og topologien, som igjen er store matematiske felt som ligger til grunn for derivasjonsregning/integralrekning
fbhdif
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 22/03-2007 17:48

http://mathworld.wolfram.com/Calculus.html:

"The" calculus, more properly called analysis (or real analysis or, in older literature, infinitesimal analysis) is the branch of mathematics studying the rate of change of quantities (which can be interpreted as slopes of curves) and the length, area, and volume of objects. The calculus is sometimes divided into differential and integral calculus, concerned with derivatives
d/(dx)f(x) and integrals.

Den syns i allefall dekker det jeg tenker på som calculus
Svar