Hoderegning

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg kom over dette klippet på youtube, og må si jeg er rimelig imponert. Klipet varer i ca. 15min, og de som ikke føler at de orker å se en så "lang" film, så anbefaler jeg ihvertfall å se slutten.

Dette er i grove trekk et show ("mathemagic"), av en professor i mattematikk. Showet er veldig imponerende, hvor han blandt annet kvadrerer tall i hodet (Og bruker bare noen hundredeler). The big finale er at han kvadrerer et fem sifferet tall i hodet.

Det hadde vært dødsfett å vært så god i matte. Han har seriøst ikke behov for kalkulator.
(Kan nevne at han visstnok har regnet feil på en del oppgaver i følge kommentarene, jeg har ikke sjekket selv, men han klarer nå det avsluttende nummeret riktig, så han er uten tvil dyktig).

http://youtube.com/watch?v=M4vqr3_ROIk
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Imponerende. :)
prasa93
Descartes
Descartes
Innlegg: 423
Registrert: 23/11-2007 21:16
Sted: Telemark

Dinithion skrev:(Kan nevne at han visstnok har regnet feil på en del oppgaver i følge kommentarene, (...)
Ja, fra 03.42 i klippet (457*457) sier han 205849 isteden for 208849.

Men for all del, flink fyr. :)
Svar