Fysikk 2

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Hei,

Jeg lurte på noe ang. fysikk 2. Henger det sammen med R2? Altså, "må" jeg ta R2 dersom jeg ønsker å ta fysikk 2? Tror nok det blir R2 på meg uansett, men jeg bare lurer :D
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Nei, det må du ikke.

Men f.eks. diffligninger og integraler er veldig praktiske i Fy2, og hjelper deg til å få en bedre forståelse.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Som Gommle sa anvendes det noen regnemetoder i Fysikk 2 som man lærer i R2. Det kan være lurt å plukke opp en matematikkbok i forkant av disse delene av fysikkfaget. Kanskje du kan få en venn til å scanne de aktuelle sidene i R2-boka?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

R2 og Fysikk 2 henger egentlig sammen, i følge Utdanningsdirektoratet. Når det er sagt, så tar en kompis av meg Fysikk 2 uten R-matte i det hele tatt. Han hadde bare S1, så sluttet han med matte. Han klarer seg fint foreløpig i alle fall (halvveis gjennom Ergo Fysikk 2).
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Og bare for å ha sagt det:

R2 og Fy2 er de eneste fagene som gir deg 1 realfagspoeng. Resten av realfagene gir 0.5.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Jeg tror eneste applikasjonen av R2 i Fy2 er kryssproduktet. Ellers er vel integralregning nyttig mtp. arbeid og energi. Ellers er det som Gommle med det skumle kjæledyret sier, at differensiallikninger ikke skader. Man er ikke borti det i Fy2, men derimot så var det veldig gøy å lære å beskrive udempede, dempede og overdempede svingninger i siste kap. i Aschehougs R2. Er litt skuffende at det ikke er med i Fy2, men det er vel fordi det er så mye annet gøy å gå gjennom :)

Ellers vil jeg anbefale Fy2, var uten tvil det mest interessante og mest lærerike faget jeg hadde på VGS nivå. Jeg hadde forresten R2 også. Jeg må nesten si at jeg generelt er veldig interessert i fysikk , så kan være derfor jeg fant fysikk mer interessant enn R2.

Lykke til med valget ditt :)
Svar