PC program for å skrive formler

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Øystein_87
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 14/04-2009 21:45

Hei
Finnes det program eller lignende for å enkelt kunne skrive matteformler i feks word ?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

I Word har du symbol:

sett inn -> symbol -> likningseditor
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Mathtype funker bra i Word, men om du skal skrive omfattende dokumenter med mye matematikk, anbefaler jeg at du lærer deg LaTeX.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Finnes det plugin funksjonalitet i word? I openoffice har man ihvertfall en latex plugin. Hvor bra den funker aner jeg ikke.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Jeg bruker word g MathType 6.0... Funker utmerket, skriver det jeg vil i MathType (stykkvis) også kopierer det for så å lime inn i word... Jeg skriver fortere slik enn med hånd pga jeg er nøye og vil at det skal se bra ut enn å rable ned noe bare... Så tar ikke lang tid før man får opp farten heller :)

Bilde:
http://img257.imageshack.us/img257/8450 ... 7at214.png

Grå bakgrunnen kom etterhvert, av en eller annen grunn så har vel jeg trykket på noe, men lagrer jeg i pdf eller printer ut blir det fortsatt hvitt bak :)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

LaTeX er vel det greieste her. Enkelt å lære hvis man kun trenger det til å skrive matematikk og ikke skal bry seg om layout ellers (type for artikler, rapporter, osv).
Svar