Kom over denne artikkelen og tenkte bare å informere folket
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 007075.ece
Matte-underholdning i Oslo
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Scott Flansburg var for øvrig med i serien "Stan Lees superhumans" (episode 1) på History channel ( http://en.wikipedia.org/wiki/Stan_Lee%27s_Superhumans ). Han var ekstremt kjapp i hoderegning og lot seg teste av noen matematikere ved et universitet i USA, men jeg lurer på hvor god han er i matematikk ellers.Dinithion skrev:Kom over denne artikkelen og tenkte bare å informere folket
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 007075.ece
Jeg tror dette er negativt for omdømmet til matematikk som sådan. Den vanligste fordommen mot matematikk er at det kun består av regning med store tall (en venn av meg kaller sarkastisk matte for 1+...+1). Matematikk er så my mer - som jeg regner med de fleste på forumet her har skjønt. (spesielt på universitetsnivå: når vi abstraherer funksjoner til morfismer, og vi begynner å snakke om funktorer og naturlige transformasjoner, grupper, ringer, osv)
Denne personen bygger opp under fordommene mot matematikk med disse tallene sine. De fleste matteprofessorene jeg har kommet over innrømmer at de er dårlige i hoderegning. (antakelig er ingeniører/økonomer mye flinkere i hoderegning enn matematikere)
Denne personen bygger opp under fordommene mot matematikk med disse tallene sine. De fleste matteprofessorene jeg har kommet over innrømmer at de er dårlige i hoderegning. (antakelig er ingeniører/økonomer mye flinkere i hoderegning enn matematikere)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Jeg synes det blir litt urettferdig å kalle dette noe negativt. Ja, det er sant at matematikk er mye mer enn regning, og det er også sant at mange ikke er klar over dette, men det er nok mer en konsekvens av at matteundervisningen i skolen ikke får formidlet 'matematisk matematikk' så godt enn av hoderegningskonkurranser.
@Fredrik: Enig i at mange "ikke-matematikere" har et feil bilde av hva matematikk egentlig handler om. Utfordringen for matematikere og matematikklærere vil være å formidle essensen av faget til lekfolk. Problemet er vel at forutsetninger for å kommunisere selv elementær matematikk på en presis nok måte er at man har et visst teknisk grunnlag, noe mange har problemer med å beherske. Dette er synd siden matematikken egentlig først blir interessant på et "høyere" nivå.
Det er vel heller matematikernes eget ansvar å finne gode måter å formidle faget på, enn å skylde på hoderegningskonkurranser og hoderegning som uavhengig disiplin.
Det er vel heller matematikernes eget ansvar å finne gode måter å formidle faget på, enn å skylde på hoderegningskonkurranser og hoderegning som uavhengig disiplin.
Selvfølgelig burde matematikere reklamere mer for eget fag og prøve å spre litt innsikt til "folket".Det er vel heller matematikernes eget ansvar å finne gode måter å formidle faget på, enn å skylde på hoderegningskonkurranser og hoderegning som uavhengig disiplin.
Jeg sier ikke at det er negativt med personer som denne, som viser fram sitt talent. Problemet er at folk forbinder dette med matematikk. (for regning kan knapt sies å være matematikk. Det er bare utførelse av algoritmer.)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Aritmetikk og regning er da et utmerket eksempel på matematikk. De fleste vil forbinde matematikk med aritmetikk, geometri og å løse likninger, noe som historisk sett også er matematikkens røtter. Dessuten gjenspeiler jo mye av dagens høyere matematikk i og for seg dette. Jeg synes det er flott at man klarer å popularisere slike ting, og tror ikke det skader matematikkens omdømme eller den allmenne oppfatning av matematikk på noen måte.
Det er klart dagens "rene" matematikk har abstrahert seg vekk fra dette, noe jeg også tror de fleste vil tro ved nærmere ettertanke. Fokus på det elementære og velkjente vil i min mening sannsynligvis bidra mer til nærmere utforsking av matematikk enn å forhindre det.
Tross alt er "regning" en sentral del av matematikerens arbeid, bare i en mer generell forstand og på et høyere abstraksjonsnivå.
Det er klart dagens "rene" matematikk har abstrahert seg vekk fra dette, noe jeg også tror de fleste vil tro ved nærmere ettertanke. Fokus på det elementære og velkjente vil i min mening sannsynligvis bidra mer til nærmere utforsking av matematikk enn å forhindre det.
Tross alt er "regning" en sentral del av matematikerens arbeid, bare i en mer generell forstand og på et høyere abstraksjonsnivå.
Å være god i hoderegning vil jeg absolutt si er en styrke for en matematiker. Når man er god i hoderegning er det bl.a. fordi man er flink til å s e mønster og oppfatte ting raskt. To ting som jeg syns er veldig gode attributter for en matematiker.