Abelkonkurransen

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

prasa93
Descartes
Descartes
Innlegg: 423
Registrert: 23/11-2007 21:16
Sted: Telemark

Ingen smarte hoder som har tenkt å diskutere dagens Abelkonkurranse? Så vidt jeg fikk med meg av det jeg har lest på dette forumet, vant vel en herfra sist års konkurranse, så det er ingen tvil om at nivået her er høyt.

Prøvde meg selv, gikk vel smått i dass. Maks 10 rette om jeg skal være realistisk. Et par var jo helt drøye, ikke nubbsjans om jeg hadde sittet der i 1 år.

Fyr løs.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

har du peiling på når oppgavene blir lagt ut?

er det NTNU eller UiO som er arrangør?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
prasa93
Descartes
Descartes
Innlegg: 423
Registrert: 23/11-2007 21:16
Sted: Telemark

I morgen kl 17. Til spørsmål 2:
Niels Henrik Abels matematikkonkurranse arrangerers av Norsk Matematisk Forening i samarbeid med Abelprisen. Konkurransen blir i tillegg støttet av Utdanningsdirektoratet, Forskningsrådet og Abelfondet.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

prasa93 skrev:I morgen kl 17. Til spørsmål 2:
Niels Henrik Abels matematikkonkurranse arrangerers av Norsk Matematisk Forening i samarbeid med Abelprisen. Konkurransen blir i tillegg støttet av Utdanningsdirektoratet, Forskningsrådet og Abelfondet.
Takk for nr 1.
Ang nr. 2; er klar over dette du siterer, men der er professorer på UiO eller NTNU som lager oppgavene, så vidt jeg husker...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Hvordan er reglene for deltakelse egentlig? Står på siden at det er for VGS-elever, men deltok ikke du i fjor eller året før Janhaa? Du kan da umulig ha gått på VGS da? ;)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

claudeShannon skrev:Hvordan er reglene for deltakelse egentlig? Står på siden at det er for VGS-elever, men deltok ikke du i fjor eller året før Janhaa? Du kan da umulig ha gått på VGS da? ;)
haha...veeldig lenge sia jeg var med 1 gang...var ikke interessert i matematikk engang... :shock:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Har jeg blingsa så mye? Synes du skrev i en tråd for et år tilbake eller to at du hadde fått så og så mange poeng?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

claudeShannon skrev:Har jeg blingsa så mye? Synes du skrev i en tråd for et år tilbake eller to at du hadde fått så og så mange poeng?
Njet, har jeg ikke skrevet! Du har blingsa. I all fall må det ha vært i sinna- brus-humør (og det husker jeg naturligvis ikke...) :)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Ingen som har noe å si?
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Janhaa skrev:
claudeShannon skrev:Har jeg blingsa så mye? Synes du skrev i en tråd for et år tilbake eller to at du hadde fått så og så mange poeng?
Njet, har jeg ikke skrevet! Du har blingsa. I all fall må det ha vært i sinna- brus-humør (og det husker jeg naturligvis ikke...) :)
Hehe, da har jeg nok vært helt på bærtur gitt :shock:
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Årets 1.runde har blitt lagt ut nå.

http://abelkonkurransen.no/problems/abe ... rob_no.pdf
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Synes årets oppgaver var ganske greie, hadde 3 slurvefeil dog. Utrolig irriterende!
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Endte vel opp med omkring 60 poeng. Håper til gud om at det er nok til å gå videre.

EDIT: Var forsåvidt 12 og 15 jeg ikke svarte på. Jeg burde kanskje ha klart 15, menmen. Livet går videre, jeg gjorde så mange feil at det er ikke så farlig :P

EDIT2: Neste år SKAL jeg ha 100 poeng på første runde :D
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Noen som hadde tatt seg bryet til å forklare oppgave 16?

Hvorfor fungerer ikke alle like tall der?
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Det er fordi de ikke er ute etter talltrippelet (a,b,c) men (a/b,b/c,c/a).

Videre er det bare absoluttverdien av tallene som må være like, dette medfører at man ved å gjøre en eller to av a,b,c negative så vil man få tre kombinasjoner i tillegg til (1,1,1).
Sist redigert av Brahmagupta den 05/11-2011 11:43, redigert 1 gang totalt.
Svar