*EKSAMENSTRÅD Høsten 2011*

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Ja, ja, folkens. Da er tiden kommet. Tiden for våkenetter, koffeinoverdoser og nerver. Tiden hvor det er vanskelig å sove ettersom det eneste vi ser når vi lukker øynene er matriser, funksjoner, sinuskurver og epsilon-delta.

Tenkte dette kan være tråden hvor vi drøfter eksamener etter hvert som vi har dem. Oppgaver som vi finner vanskelige, løsningsforslag, støtte for de av oss som opplever post-eksamen depresjoner, osv.

Personlig har jeg skriftlig eksamen i Java-programmering 2 desember og muntlig eksamen i reell analyse 8 desember. Har god kontroll på Java, så er ikke så bekymret for denne eksamenen. Reell analyse er det verre med! Her aner jeg ikke hva jeg går til, og faget er ikke lett. Har klart å kun få A og B hittil i de fagene jeg har tatt, men er virkelig ikke sikker på om jeg kan opprettholde dette. Tiden vil vise!

Ønsker dere alle lykke til!

Let the good times begin!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

5 eksamener =)

Tallteori
IT-GK
Mekanisk Fysikk
Analyse 1 (Kalkulus 1)
Linær Algebra
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Nebuchadnezzar skrev:5 eksamener =)

Tallteori
IT-GK
Mekanisk Fysikk
Analyse 1 (Kalkulus 1)
Linær Algebra
Omg. En slik eksamensliste vil jeg også ha når jeg begynner å studere :D
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Hoksalon skrev:
Nebuchadnezzar skrev:5 eksamener =)

Tallteori
IT-GK
Mekanisk Fysikk
Analyse 1 (Kalkulus 1)
Linær Algebra
Omg. En slik eksamensliste vil jeg også ha når jeg begynner å studere :D
Mine eksamener:

Kjemi og Miljø

Matematisk analyse og vektoralgebra
1) analyse, 5 studiepoeng
- funksjoner, kontinuitet
- logikk, matematisk resonnement, mengdelære
- derivasjon, taylorpolynom
- integral
- differensialligninger
- numeriske metoder
- enkel matriseregning (sum, multiplum, produkt, invers).

2) geometri og vektorer, 2 studiepoeng
- vektorer i rommet, basis
- linjer og plan
- skalarprodukt, vektorprodukt, volumprodukt
- kurver i planet og i rommet

3) Spesielle emner 3 studiepoeng
- moment, moment av krefter, arealmoment
- skjærkraft- og bøyemomentdiagram,
- nedbøyning
- dobbeltintegral
- knekking

4) Innføring i MathCad

Grunnleggende databehandling
Programmering i excel (VBA)

Estetikk, byggeskikk og arkitektur

Lykke til alle sammen!
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

To eksamener dette semesteret

1) Nonlinear Microwave Components
2) Selected Topics in Communication Theory for Wireless Channels

Burde være grei skuring, men vet aldri. Masse grelle integraler og diff.ligninger for å approksimere løsninger av ulineære oscillatorer (og lignende) i det første faget. Andre faget er stort sett kombinert statistikk og lineær algebra, dog mange "we easily see that blabla2 follows from blabla" som slettes ikke er rett frem.

Meeeeeen tenker meg det bare er blåbær mot hva som kommer neste år (http://www.iet.ntnu.no/~ralf/rmt.pdf) :roll:
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

4 eksamener her...

Alle i 2. halvdel av november

Litt tett på hverandre, men det får gå som det vil... :wink:

Ja, jeg mener jo egentlig at det skal gå som jeg vil, da.
Sist redigert av mstud den 06/03-2012 16:16, redigert 1 gang totalt.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

claudeShannon skrev:
Meeeeeen tenker meg det bare er blåbær mot hva som kommer neste år (http://www.iet.ntnu.no/~ralf/rmt.pdf) :roll:

Ouch! Dette så virkelig skummelt ut! Tror våren 2012 blir ganske behangelig for meg. Skal kun ta ett fag - MAT230 (Ikke-lineære differensialligninger). Ellers skal jeg kose meg med vgs fysikk (tok ikke fysikk da jeg gikk på vgs) for å forberede meg til høsten 2012 hvor jeg planlegger å ta MAT160 - Regnealgoritmer og PHYS111 - Mekanikk 1.

Må innrømme at det blir litt kjekt å vende tilbake til mer anvendt matematikk etter reell analyse :). Men må også innrømme at analysen har vært veldig lærerik, og jeg har en mye bedre forstålse for konsepter som kontinuitet, konvergens, punkt-sett topologi, osv.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

krje1980 skrev: Ouch! Dette så virkelig skummelt ut!
Første delen tror jeg skal gå greit, men siste delen har jeg hørt fra flere venner som har tatt faget er et rent h**vete, så veldig spent!
krje1980 skrev: Tror våren 2012 blir ganske behangelig for meg. Skal kun ta ett fag - MAT230 (Ikke-lineære differensialligninger). Ellers skal jeg kose meg med vgs fysikk (tok ikke fysikk da jeg gikk på vgs) for å forberede meg til høsten 2012 hvor jeg planlegger å ta MAT160 - Regnealgoritmer og PHYS111 - Mekanikk 1.
Høres deilig ut. Tror jeg endelig skal ta et par fag på BMAT (kanskje noe algebra/numerisk algebra for å forberede meg) da jeg aldri fikk tid til det dette semesteret; har funnet ut at det å lage gode forelesninger tar veldig mye lenger tid enn det man tror i utgangspunktet.
krje1980 skrev: Må innrømme at det blir litt kjekt å vende tilbake til mer anvendt matematikk etter reell analyse :). Men må også innrømme at analysen har vært veldig lærerik, og jeg har en mye bedre forstålse for konsepter som kontinuitet, konvergens, punkt-sett topologi, osv.
Har snust på tanken på reell analyse før, men merker at noen av postene dine på forumet har skremt meg litt vekk fra det igjen hehe. Av en eller annen grunn virker det så mye mer omfattende enn kompleks analyse, og jeg synes det egentlig var omfattende nok i seg selv. ;)
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

claudeShannon skrev:Har snust på tanken på reell analyse før, men merker at noen av postene dine på forumet har skremt meg litt vekk fra det igjen hehe. Av en eller annen grunn virker det så mye mer omfattende enn kompleks analyse, og jeg synes det egentlig var omfattende nok i seg selv. ;)
Ja, reell analyse er et helt annet beist enn kompleks analyse (som jeg jo tok nå i vår). Kompleks analyse er tross alt primært basert på utregninger (riktignok til dels stygge utregninger fra tid til annen - disse konturintegralene kunne fort be monstrøse!), og ikke så mye på bevisføring.

Problemet med å kun jobbe med analyse er at jeg av en eller annen grunn er blitt rusten på "vanlig" matematikk. Virker som hver gang jeg prøver å løse helt elementære enkle oppgaver i det siste, så slurver jeg til med idiotiske feil. Vet ikke om hjernen min har kortsluttet litt i det siste. Virker nesten sånn!

Skal bli godt å bli tidlig ferdig med eksamen og så ta en skikkelig juleferie :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Kode: Velg alt

2011-12-05 	Mandag      	 	MA1301	 
2011-12-08 	Torsdag 	 	 	TDT4105 	 
2011-12-13 	Tirsdag 	 	 	MA1101 	 
2011-12-16 	Fredag 	  	 	FY1001 	 
2011-12-20 	Tirsdag 	 	 	MA1201
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

krje1980 skrev:
Ouch! Dette så virkelig skummelt ut! Tror våren 2012 blir ganske behangelig for meg. Skal kun ta ett fag - MAT230 (Ikke-lineære differensialligninger). Ellers skal jeg kose meg med vgs fysikk (tok ikke fysikk da jeg gikk på vgs) for å forberede meg til høsten 2012 hvor jeg planlegger å ta MAT160 - Regnealgoritmer og PHYS111 - Mekanikk 1.
Har allerede begynt å kose meg med vgs-fysikk, jeg...

Har forøvrig sett litt på PHYS111, allerede (for å motivere meg selv til å bli ferdig med det jeg nå driver med...), ser jo for meg mest ut til å være noe trig, vektorregning og så en haug med diff ligninger. Har imidlertid ikke lagt fagplanen for høsten enda, men ser hvert fall en bachelor som har fysikk allerede i 1. semester, vurderer nemlig å ta i alle fall et fag i tillegg til de anbefalte det semesteret.
Og det er jo alltid en fordel med smarte hoder å diskutere med, så jeg skal vurdere det... MAT160 er nok uansett ikke noe jeg bør ta 1. semester, og det har jeg heller aldri hatt planer om :)

PHYS111 ser i alle fall i mine øyne ut til å være en langt mer matematisk tilnærming til fysikken enn det vi har hatt på vgs. Men en del begreper o.l. kan jo være en fordel å kjenne til fra før...


Regner med at ikke exphil er spesielt krevende :wink:

Har også inntrykk av (har sett på den boken også), at man er et godt stykke inni pensum i MAT111, med R2 i bunn. MAT111 var jo laget for de med 3MX, og har ikke vært revidert siden (m.a.o. ikke noe "kunnskapsløft"der)...

:!: Takk for tipset om vanskelighetsgrad på reell analyse kontra kompleks analyse, får jeg huske til dagen kommer når jeg skal velge fag litt høyere oppe i systemet.

Når det gjelder det du skriver om å jobbe med "vanlig" matematikk, når du har bare holdt på med analyse, det kommer til å gå over rimelig fort når du er ferdig med analysen og får mer utregninger igjen vil jeg tro, hjernen vil jo alltid være best på det man nettopp har holdt på med...

Ofte kan jo det man ble rimelig god på i det siste faget man hadde, være det første som detter ut... Men det er heldigvis mye raskere å komme inni igjen etterpå enn det var å lære det første gang...

Det samme tror jeg gjelder for deg, når du begynner å gjøre utregninger igjen, og analysen ikke blir så "viktig" for deg som den er nå like før eksamen i faget, vil det du har kunnet tidligere komme igjen fort, og du er kjapt klar for å gå enda videre med det... :) Lykke til...
Sist redigert av mstud den 06/03-2012 16:21, redigert 1 gang totalt.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Interessant innlegg, mstud!

Jeg tror nok at PHYS111 har, som du påpeker, en mer matematisk tilnærming til stoffet enn det man har i fysikkfagene på vgs. Det er ikke uten grunn til at man ikke anbefaler folk å ta PHYS111 før man har hatt noen matematikkfag (MAT111, MAT112, MAT121 og MAT131). Jeg har også tittet litt i pensumboken, og jeg er veldig glad for at jeg allerede har fullført MAT212 (Funksjoner av flere variabler) ettersom dette faget ligger til grunn for veldig mye innenfor fysikken. Dette har jeg også hørt fra mange forelesere - MAT212 er nærmest alfa-omega for å klare seg fint på fysikkemnene.

Ellers er det riktig som du sier at MAT111 har mye felles med R2, men selvsagt er man litt mer rigorøs. Blant annet vil du støtte på den formelle definisjonen av grenseverdier (epsilon-delta), og dette er det mange som sliter med. I tillegg er det en del teori om inverse funksjoner, Taylor polynomer og litt nye integrasjonsteknikker. Alt dette er nytt stoff i forhold til R2. Av erfaring har faget lagt listen litt høyt - spesielt på innleveringsoppgaver for slik å "luke" ut useriøse studenter. Men eksamen pleier å være helt kurant.

MAT160 er mer et andreårsfag. Det er anbefalt at man har hatt både INF100 (grunnkurs i programmering - som jeg altså tar nå i høst) og MAT121 (Lineær algebra) før man tar MAT160. Tror derfor ikke det er det lureste valget å ta første semester :).
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Interessant informasjon! Den beste kilden man kan ha, er studenter som har tatt fagene tidligere, de vet best hvordan de er å lese/regne seg gjennom...

MAT111, MAT112, MAT121, MAT131, evt. MAT212 + PHYS111...
200% studium + exphil blir nok vel mye 1. semester, hehe :) Og det har jeg heller aldri hatt planer om å ta... Skal jo ikke akkurat bo i bøkene døgnet rundt heller, da...

Det er vel kanskje større eller mindre deler av fagene du nevnte som er mest relevant for fysikken? Ser i alle fall at bare 20 studiepoeng matematikk er krav i fysikkbachelor, selv om alle er "tilrådd". Da må det jo være mulig å ta faget med litt mindre og kanskje lese seg litt opp på det viktigste fra disse fagene uten å ta hele fagene, kommer vel an på interessen og viljen til å bruke fritid på fag. Får se hva det blir til, 2012 er nå ikke begynt enda.

INF100 som jeg ser du har hatt, vurderer jeg helst å ta en vår, kanskje vår 2012, siden det da er lengre semester, lengre dager osv. Og foretrekker lysere tider når jeg skal bruke pc så mye som man da må...
Ellers, hvordan er faget nå? Har hørt av en som tok faget flere år tilbake at det var et problem med dårlig forklaring fra foreleser, og dermed innleveringsoppgaver som gikk langt over hodet på de fleste studentene, og de som fikk bedre enn D,E, eller F, vanligvis hadde fått mye hjelp av programmere utenom i undervisningssammenheng. Hjelper sikkert å være "god på data" og flink til å skrive koder, men opplegget har jo også en del å si for resultatet ... eksamen var visst ikke så verst, selv om jeg personlig ville ha likt digital eksamen slik at en kunne teste koden sin i "det praktiske liv"...

Fint å vite litt mer om MAT111 og innhold i matematikkfagene fra en som allerede har "vært gjennom" dem, de fleste jeg kjenner på realfag @ UiB har nemlig litt andre retninger, og ikke så mye matematikk. Selvsagt er det nye ting som dukker opp i MAT111 i forhold til R2, men det er jo positivt ellers ville jo faget verdt nærmest null verdt å ta (kun for studiepoengene), jeg mener det er bra man går videre fra det nivået man er på i matematikk allerede i første fag. Har sett på noen av emnene du nevner er "nytt" i forhold til R2 allerede for interessens skyld, men det er jo noe litt annet å "ha" det enn å lese om det. Tror dog ikke de skal klare å "luke ut" en seriøs student på innleveringene, , så hvis eksamen er en kurant sak, regner jeg med at det går bra.

MAT160 nevnte jeg som eksempel på noe jeg ikke vurderte å ta 1. semester, ja...

Driver bare med innimellom å tenke på å lage et eget opplegg og ikke følge det foreslåtte mønsteret helt "slavisk" når ikke man må...
Har tenkt at siden jeg har lest til mange (tror det blir 24 totalt) eksamener på egenhånd før universitet, er det kanskje sjanser til å
lese flere fag siden jeg er kjent med arbeidsmåten, i motsetning til mange av de som er blitt "dradd og dyttet" gjennom videregående på en eller annen skole (gjerne ikke flest av de på matnat, men likevel...).

Men det er jo ikke enda, så nå er det nå eksamenene de neste tre ukene jeg får jobbe med. Selv om man ikke strengt tatt er "avhengig" av gode resultater med de videre planene mine, er det jo kjekt å ha resultater...
Det vil jo forandre seg litt etter at jeg er begynt på universitetet, siden man ved opptak til master/doktorgradsstudier kan få bruk for karakterene hvis man vil ha en litt populær opppgave. Og står de fristende oppgavene i kø, så må man i alle fall ha C i snitt videre i systemet.

PS: Beklager at jeg skriver lange brev her :wink:

EDIT: Dette ble kanskje litt off-topic med tanke på at tråden var for høstens eksamener :oops:
Sist redigert av mstud den 06/03-2012 16:29, redigert 1 gang totalt.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Hvor studerer dere?

Har selv eksamener i MA1101 Grunnkurs i analyse I, MA1201 Lineær algebra og geometri, MA1301 Tallteori, TMA4140 Diskret matematikk og exphil på ntnu.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

mstud:

Synes det er bra du skriver lange innlegg, jeg :). Det er jo mye interessant i det du skriver.

Som du ser på emnebeskrivelsen for PHYS111 (http://www.uib.no/emne/PHYS111#emnebeskrivelse), så er det anbefalt at man har tatt MAT131 (Differensialligninger 1) før man tar PHYS111. Jeg har tatt MAT131, og jeg vil si at det nok vil være veldig vanskelig for deg å ta dette faget dersom du ikke har eller tar parallelt fagene MAT112 (som bygger på MAT111) og MAT121. I MAT131 forventes det at du har kjennskap til matriser, egenverdier, partiell derivasjon og rekkeutviklinger (brukes i Fourier-rekker), og dette lærer du om på akkurat disse fagene.

Jeg vil sterkt fraråde å "minimere" antallet mattefag ettersom matematikken i fysikkfagene ved UiB kan være veldig tunge rent matematisk. Faktisk er det flere Bachelorstudenter i fysikk som tar reell analyse sammen med meg nå. Og jeg hørte et kort foredrag fra instituttleder nylig hvor han sa at om du vil gå anvendt matematikk eller fysikk så vil det være tilnærmet håpløst å klare dette med mindre du tar MAT212 (Funksjoner av flere variabler). Jeg vil derfor anbefale at du kjører et år med de grunnleggende mattefagene før du begynner på PHYS111, men nå har jeg som sagt ikke tatt PHYS111 selv enda, så det kan jo være det ikke er så krevende liekvel.

Når det gjelder INF100 så har jeg klart meg stort sett veldig bra på dette. Det har vært en og annen innleveringsoppgave hvor vi har blitt spurt om ting som ikke har vært forklart skikkelig i boken, men dette er veldig sjeldent. Et eksempel er en oppgave hvor det ble opplyst at for å gjennomføre en matematisk operasjon i en algoritme måtte vi bruke Pow-metoden. Det som det imidlertid ikke sto noe om i oppgaveteksten, og som det heller ikke står noe om i tekstboken, er at for å bruke Pow, så må man først påkalle math-klassen. Dette hadde vært helt umulig for meg å finne ut på egen hånd - det var kun etter at jeg spurte på et online forum at jeg ble opplyst om dette.

Det jeg har funnet ut har vært lurt for å takle INF100 er å ligge et kapittel eller to i forkant av forelesningene. Da har man mer innsikt og forståelse for programmeringen, og innleveringsoppgavene har gått veldig greit for meg. Selvsagt står man fast fra tid til annen - og det kan være utrolig frustrerende - men hittil har jeg fått henholdsvis 28.5 av 30 poeng på første semesteroppgave og 29 av 30 poeng på andre semesteroppgave. Vi har tre semesteroppgaver totalt, og disse teller totalt 30 % av karakteren i faget. Så foreløpig ligger jeg i hvert fall på A :). Men det blir litt stress med skriftlig eksamen ettersom vi da ikke har mulighet til å testkjøre programmene vi skriver og da luke ut eventuelle feil i koden.

Uansett - det er selvsagt ikke noe i veien for å kjøre ditt eget opplegg, men det er god grunn til at det anbefales å ta hele "mattepakken" før man tar fysikkemner. Det vil nok gjøre livet ditt lettere dersom du følger dette rådet :)
Svar