*EKSAMENSTRÅD* - Våren 2012

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Da er tiden her igjen, folkens, så jeg tenkte det var på sin plass med ny eksamenstråd. Her kan vi dele eksamensforventninger/resultater/spørsmål/løsningsforslag, etc. Har ikke eksamen selv før 7 juni, men regner med flere av dere andre kanskje er i gang allerede.

Personlig har jeg hatt et relativt enkelt semester. Har kun tatt ett fag - MAT230 (Ikke-lineære differensialligniner), og når jeg først fikk "dreisen" på faget så har det egentlig vært veldig enkelt og greit. Dette til tross for dårlig pensumbok. De eksamensforberedende oppgavene som faglærer har lagt ut er også greie og helt klart overkommelige. Tror dette skal gå bra :). Dette er også grunnen til at jeg har vært litt inaktiv på forumet i det siste - stoffet har egentlig vært lett og lære, og det eneste jeg har lest parallelt med dette er fysikken fra vgs, som også har gått veldig bra (i hvert fall alle de kvantitative oppgavene - litt verre med de kvalitatitve ;)). Skal prøve å komme sterkere tilbake på forumet etter hvert!

Ønsker i hvert fall alle sammen lykke til med lesingen, og selvfølgelig med selve eksamensavviklingen!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Fy 1003 - Elektromagnetisme - 22 Mai
Ma 1102 - Analyse II - 30 Mai
EXP0001 - Exphil - 2 Juni
Ma 1202 - Lineær Algebra - 4 Juni
Ma 1103 - Flerdimensjonal Analyse - 6 Juni

Trur de fleste skal gå fint, foruten fysikken som er død og begravelse.
Relativt tøft semester.
Sist redigert av Nebuchadnezzar den 15/05-2012 15:02, redigert 2 ganger totalt.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, eksamen nærmer seg med stormskritt :S

Jeg har selv eksamen i ST1101 (statistikk), MA1202 (lineær algebra med anvendelser), FY1005 (termisk fysikk) og FY1006 (innføring i kvantefysikk). Første den 21. mai og siste 6. Juni. MA1202 tror jeg skal gå rimelig greit, og kvantefysikken har jeg jobbet ganske mye med i løpet av semesteret, så der tror jeg jeg kan klare å få oversikten. Men de andre fagene ser jeg derimot ganske mørkt på... Statistikken har jeg ikke viet mye tid til, så der har jeg mye å ta igjen. Termisk fysikk syns jeg er vanskelig, og det blir ikke bedre av at læreboka i mine øyne er ganske dårlig (den er mer som et slags oppslagsverk. Den er lite pedagogisk lagt opp og har få eksempler) :/

Har også vært ganske skolelei denne våren (derfor har jeg ikke vært så mye på forumet siden jul, før nå i det siste.) Har drevet med andre prosjekt som har lite med fagene å gjøre, men som selvfølgelig er mer interessant å drive på med. :P Tror jeg må slutte med sånt og heller få litt selvdisiplin og konsentrere meg om å lære stoffet mer jevnt gjennom semesteret. (Det er dessverre ikke første gang jeg har sagt det til meg selv. :lol:)

Lykke til til alle ja. :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Nebu:

Dette ser ganske tøft ut ja. Er snart ferdig med hele Fysikk 2 boken (vgs), og elektromagnetisme er nok det mest krevende fysikkstoffet jeg har vært borti hittil!

Vektormannen:

Forstår godt at man kan bli skolelei. Har vært der selv :). Kan være lurt å roe litt ned i en periode. Personlig merker jeg at dersom jeg reiser til utlandet i 2-3 uker uten å jobbe med fag, så er motivasjonen på topp når jeg kommer tilbake. Husker imidlertid selv at jeg virkelig ikke likte statistikk. Tok STAT110 høsten 2009, og det er uten tvil det kjedeligste mattefaget jeg har tatt. Har derfor sympati med deg :).

Ellers så kommer det til å bli ganske arbeidskrevende for meg til høsten. Da skal jeg faktisk pushe meg til å prøve å ta 60 sp på et år! Og det ved siden av full jobb (dog, jeg komer nok til å gå ned til 80 prosent våren 2013). Jeg har nemlig bestemt meg for å skifte til geofysikk med fordypning i matematikk, og da er det en del ekstra fag jeg må ta. For å kunne fullføre innen samme tid som dersom jeg hadde fortsatt med matte, må jeg derfor presse meg litt ekstra. Blir nok mye sommerjobbing :). Til høsten skal jeg derfor ta:

MAT160 (Regnealgoritmer 1)
PHYS101 (Grunnkurs i mekanikk og varmelære)
PTEK211 (Grunnleggende reservoarfysikk)

Og til våren blir det:

GEOV101 (Innføring i geologi)
GEOV111 (Geofysiske metoder)
MAT264 (Laboratoriekurs i regnevitenskap)

Med sistnevnte vil jeg faktisk ha fullført alle obligatoriske fag som inngår i Bachelorgraden i matematikk, så jeg vil derfor gå ut med dobbel Bachelorgrad sommeren 2014. Deretter satser jeg på å ta masteren på normert tid, og bli endelig ferdig til sommeren 2016. Kun 4 fine år igjen mao :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

@Vektormannen: Er det tilfeldigvis boka til Hemmer du har i termisk? Mange har klaget over den gjennom årene.. Selv syns jeg den var ok, men andre har karakterisert den som "termisk fysikk for de som allerede kan termisk fysikk". Ganske treffende karakteristikk for øvrig.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er boka til Hemmer ja. Ganske passende karakteristikk. Den hadde ikke tatt skade av litt mer utfyllende tekst og noen flere eksempler her og der syns jeg. Men jeg merker at ting sakte men sikkert glir inn når jeg supplerer med litt Googling og Youtube-kikking. Når brikkene først har falt på plass er boka veldig grei å slå opp i, og tingene begynner å gi litt mer mening.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg er enig om Hemmerboka. Jeg leser gjennom den på nytt nå etter å ha fulgt forelesningene, og nå virker den mye bedre.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Gått greit for meg dette semesteret, har eksamen i MA1102 (kalkulus 2), MA1103 (kalkulus 3), MA1202 (linalg med anvendelser), ST1101 (sannsynlighetsregning med statistikk) og MA2201 (algebra).

Har foreløpig lest gjennom analyse II og algebra, som har vært favorittfagene mine dette semesteret (med analyse på førsteplass). Begynner å få litt dreisen på abstrakt algebra, særlig begynner gruppeteorien å sitte. Lineær algebra skal gå greit. I likhet med vektormannen har jeg litt å ta igjen på ST1101, særlig de senere delene av pensumet. Men har synes faget har vært passe interessant så langt, så jeg tror det skal gå greit.

Faget jeg ikke har sansen for er flerdim (MA1103). Her virker det som om man vifter mye med hendenene og at lite gjøres på en rigorøs måte. Har lett for å bli forvirret når jeg leser løsningsforslag til oppgaver og de plutselig kommer med noen geometriske argumenter for å gjøre ditt og datt. Antar at det er slikt man får i fingrene av å løse en del oppgaver. Uff, har ikke gjort flere øvinger enn de obligatoriske, så vektoranalyse (green's, stoke's, osv.) kan jeg ingenting om.

lykke til på eksamen ja!
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

svinepels skrev:Har foreløpig lest gjennom analyse II og algebra, som har vært favorittfagene mine dette semesteret (med analyse på førsteplass). Begynner å få litt dreisen på abstrakt algebra, særlig begynner gruppeteorien å sitte. Lineær algebra skal gå greit. I likhet med vektormannen har jeg litt å ta igjen på ST1101, særlig de senere delene av pensumet. Men har synes faget har vært passe interessant så langt, så jeg tror det skal gå greit.

Faget jeg ikke har sansen for er flerdim (MA1103). Her virker det som om man vifter mye med hendenene og at lite gjøres på en rigorøs måte. Har lett for å bli forvirret når jeg leser løsningsforslag til oppgaver og de plutselig kommer med noen geometriske argumenter for å gjøre ditt og datt. Antar at det er slikt man får i fingrene av å løse en del oppgaver. Uff, har ikke gjort flere øvinger enn de obligatoriske, så vektoranalyse (green's, stoke's, osv.) kan jeg ingenting om.
Virker som mange på forumet har MA2201 i vår, meg inkludert.

Hvis du vil ha Flerdimmen mer rigorøst tror jeg fagene Lineære Metoder, Mangfoldigheter og Analyse på Mangfoldigheter er gode valg.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Lineære metoder ligner ikke særlig på flerdimensjonal analyse. Lineære metoder er en salig blanding av lineæralgebra(videreføring av det man får i matte 3), litt grunnleggende reell analyse i euklidske rom samt introduksjon til funksjonalanalyse(hilbert, banachrom etc).
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Da braker det løs i morgen =)

Gruer meg litt, men ikke unormalt mye. Pensum sitter ikke 100% men har øvd så mye jeg kan. Så det får bare gå som det går. Skal bli behagelig å være ferdig med fysikken for denne gang.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Lykke til, Nebu! Du får informere oss om hvordan det går.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvordan gikk det Nebu? Sikkert godt å få det overstått :P. Ser at Mikkelsen har lagt ut eksamen, den så ganske 'standard Mikkelsen' ut.

Jeg hadde termisk fysikk i går, så da har jeg 'bare' kvantemekanikken igjen av fysikkfagene... Gikk ikke noe voldsomt bra i termisk for min del, var et par deloppgaver jeg ikke hadde noen gode svar på, og noen andre som jeg er veldig usikre på. Foreleseren har ikke fått lagt ut løsningsforslag heller enda.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Joda tror jeg står, grei eksamen. Er bare vanskelig stoff. Svarte på alt untatt nest siste oppgave. Den lot jeg stå helt blank =/

Gikk som forventet, helt midt på treet. Termisk ja, det blir jo også noe å se frem til. Virker som vi begge to er ferdige med de vanskeligste eksamene da Vektormannen =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Får slenge meg på her, selv om jeg er på et litt annet nivå ...

I morgen skal jeg ha eksamen i 1T, og om en uke er det R1. 1T ser jeg nokså lyst på, mens R1 godt kunne fått modnet litt mer. Der klarer jeg de fleste oppgavene hvis jeg får slått inn en liten kile så jeg får begynt et sted. Problemet er at jeg ofte ikke ser hvor jeg skal begynne. Tipper jeg kommer til å ta den eksamenen på nytt hvis jeg tar R2 til høsten.

Ser frem til å få eksamenene unnagjort, men synes uansett jeg har lært enormt mye - i tillegg til at jeg synes det er moro å holde på med. Jeg har alltid trodd at matte ikke er noe for meg, og uten dere som har hjulpet meg her inne, tror jeg aldri jeg hadde våget å melde meg opp til eksamen!
Svar