Hjelp til valg av kalkulator

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Dalailaban
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 18/02-2013 07:42

Etter å ha blitt voksen i hode og kropp er det på tide å ta opp karakterene fra vgs slik at jeg kan komme inn på ønsket studie.

Jeg har i de senere årene fått stor interesse for matte og velger derfor å starte med dette. Skal starte med p1+2 matte og ser at jeg trenger en ny kalkulator.

Lurer derfor på om noen har tips til en grei kalkulator.
Den bør være brukervennlig og skal bare brukes til P matte.

På forhånd, takk for hjelpen! :)
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Dalailaban skrev:Etter å ha blitt voksen i hode og kropp er det på tide å ta opp karakterene fra vgs slik at jeg kan komme inn på ønsket studie.

Jeg har i de senere årene fått stor interesse for matte og velger derfor å starte med dette. Skal starte med p1+2 matte og ser at jeg trenger en ny kalkulator.

Lurer derfor på om noen har tips til en grei kalkulator.
Den bør være brukervennlig og skal bare brukes til P matte.

På forhånd, takk for hjelpen! :)
Til P-matte er det greit med f.eks. Casio FX-82ES. Du trenger stort sett ikke alle mulighetene fra mer avanserte kalkulatorer, de fleste ekstra funksjonene der er "ubrukelige" i 1P-matte, fordi de er for avanserte. Det er jo mulig å kjøpe kalkulator til minst 1500 kr, som f.eks. CASIO 9860GII, for at den skal kunne løse andregradsligninger o.l., men de fleste vil da ha mer nytte av en enklere til ca. 200 kr. Den er heller ikke så lett å "gå seg vill" på.

Anbefaler altså Casio FX-82ES eller tilsvarende.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Dalailaban
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 18/02-2013 07:42

(edit)

Lurte på om det var noen vesentlig forskjell på 9850 og Casio fx-9860gII og fant ut ved å google litt at det var det helt klart.

Har funnet min nye kalkulator, takk! :D
Svar