NTNU

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg har søkt sivilingeniørutdanning i fysikk og matematikk og i tillegg bachelor i fysikk med sikte på å ta master i fysikk.
Ønsker innspill.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hei og velkommen til matematikk.net.
Hva slags innspill vil du ha?
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Ingeniørutdanningen har mer fokus på det tekniske, i motsetning til det teoretiske.

(Begge studiene er selvsagt teoretiske.)

Ingeniørutdanningen har mye mer obligatorisk virksomhet (som kan passe deg bedre eller dårligere).
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg tenker å ta retningen med biofysikk, er interessert i fysikk, matematikk og biologi. Men, vet ikke helt hva jeg skal velge.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Det er veldig avhengig av deg som person og dine interesser og blir litt vanskelig for oss å svare på uten videre informasjon.
Hvis du har søkt fysmat og ren bachelor i fysikk vil du uansett få en stor del fysikk og matematikk, så det vil nok uansett være bra. Det er nok også mulighet for å bytte mellom disse studiene dersom du skulle finne ut at du har valgt feil. Litt vanskelig å skrive så mye mer uten konkrete spørsmål ...
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

janne69 skrev:Jeg tenker å ta retningen med biofysikk, er interessert i fysikk, matematikk og biologi. Men, vet ikke helt hva jeg skal velge.
Nå har jeg ikke snøring på NTNU, og ikke har jeg sjekka vdr forskninga deres heller. Men et kult felt som ofte hører innen biofysikk (f eks på UiO) er ESR/EPR.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electron_ ... _resonance

jeg har jobba endel med fast stoff NMR som også fysikere bedriver. ESR/EPR er ultrakort forklart NMR på elektroner.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Jeg har valgt bachelor i fysikk. Jeg vil ha en mest mulig teoretisk og relevant utdanning, og jeg synes det er for mye å bruke et tre firedeler av et semester på generelle fag som ikke har noe med verken fysikk eller matematikk å gjøre.

Men fysikk og matematikk har størst anerkjennelse, det immatrikuleres flest der, og det finnes derfor sikkert dyktige folk der.
Svar