Desimaltall, binær og naturlige tall, begrepsproblem

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Definisjonsspørsmål dette her.

Skal skrive et notat.
Ofte opplever jeg problemer når jeg skal skrive om noe jeg ikke kan så mye om.
Selv om dette bør ha et rimelig enkelt svar, så stiller spørsmålet allikevel.
Jeg har vel også et par ekstra spørsmål.
Men først..

Er det forskjell på et binært tall og et naturlig tall, eller kan man ikke blande disse to sammen?
Siden binære tall inneholder 0 samt at det i praksis kan være et uendelig stort binært tall bør jo det kunne gå ann å definere det også som et naturlig tall?

Jeg har også problemer med å blande inn desimaltall (10-tallssystemet) fordi desimaltall også kan inneholde komma.
Så når jeg skriver et notat om binærtall, kalkulasjoner og vil sette dette i sammenlikning til de naturlige tallene og 10-tallssystemet, så får jeg lyst til å utelukke desimaltallsbegrepet, men i grunn har jeg lyst til å forstå begrepsbruken av det.
Noen forslag?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det gir ikke mening å snakke om "forskjellen" mellom binære og naturlige tall, fordi naturlige tall refererer til en bestemt type tall, mens binære tall refererer til en måte å skrive dem på.

Forskjellen mellom binære tall og decimaltall er derfor kun et representasjonsspørsmål. Begge er helt gode måte å prate om tall på.

Du kan også snakke om tall mellom heltallene på binærform. For eksempel kan tallet 5.75 skrives som 101.11 på binærform.
Svar