JA til fasitsvar?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Ønsker du fasitsvar på ALLE oppgavene i matematikk, fysikk,kjemibøker fra vgs og universitetsnivå?

Ja! Absolutt, vanskelig å løse uten!
36
77%
Nei.
8
17%
Samma det, jeg løser ikke de vanskeligste uansett.
0
Ingen stemmer
Hadde du tatt kontakt med forfatteren og informert han/hun om at alle oppgaver burde ha hatt fasit?
3
6%
 
Stemmer totalt: 47
modasser
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 24/04-2014 20:18

Din stemme teller!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg stemmer nei. Det er viktig å lære seg å ikke støtte seg på fasitsvar hele tida. Hvis du er vant til å se på fasit hele tida, så kommer du til å slite på eksamen. Eller vil du ha fasit der også?
Bilde
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Med valget mellom JA eller NEI må det bli NEI fra meg.

Fasit brukt på "riktig" måte har nok sin misjon, og det er nok den TS ønsker. Men egen erfaring viser at (fra Vgs, alle nivåer og typer matte) elevene sitter med fasiten oppe både før og under arbeidet med oppgavene. De legger seg til en arbeidsmetode som jeg mener ikke er bra der målet er å få det svaret fasiten sier, uten å tenke så nøye på metodene og veien frem til svaret. Før heldags og eksamen lager jeg ofte hefter med oppgaver, og det første de spør om er hvor fasiten er.
Går du på skole/universitet har du en lærer/foreleser/øvingsleder som skal hjelpe deg med oppgaver du ikke får til. Eller du kan bruke forum som dette.

Da jeg gikk på Gløs hadde vi Calculus-bok med fasit på annenhvert oppgave, såvidt jeg husker (eller var det hver tredje?). Det er kanskje en gylden middelvei?
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Aleks855 skrev:Jeg stemmer nei. Det er viktig å lære seg å ikke støtte seg på fasitsvar hele tida. Hvis du er vant til å se på fasit hele tida, så kommer du til å slite på eksamen. Eller vil du ha fasit der også?
Uenig. Den beste måten (for mange) å lære, er å lære av sine feil. Dette gjelder ikke bare innen matematikk, men også f.eks. sjakk, fotball osv. Men hvordan skal en kunne lære av sine feil, når ikke vet om det en har gjort er rett?

Dessuten kan en fint lære seg å ikke være avhengig av fasit (til en eksamen, f.eks.), selv om en fasit eksisterer. En ikke bruke fasiten, selv om den eksisterer. Løsningsforslag er for mye å be om, men tallfasit synes jeg en bør kunne forvente.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

De fleste bøker stiller med fasit på utvalgte oppgaver. Ofte alle oddetallige oppgaver. Hvis det er så viktig å ha fasit, så går det an å bare gjøre oddetallige oppgaver.

Et annet problem med fullstendig fasit, er at oppgavene i lærebøkene ofte brukes som øvingsoppgaver. Da er det som regel fint for faglærer å kunne velge oppgaver som boka ikke allerede viser fasit på.

Jeg skjønner heller ikke alternativet "Ja! Absolutt, vanskelig å løse uten!". Hvis oppgaven er vanskelig å løse uten fasit, så blir den ikke lettere å løse med. Eneste forskjell er at du kan sjekke om svaret er rett. Det blir ikke mer eller mindre rett avhengig av om fasit eksisterer.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Jeg må si meg enig i at fasit er utelukkende positivt. Det har i alle fall fungert utmerket for meg i alle år, som en måte å korrigere misoppfatninger på, og også til å skape trygghet og visshet om at man er på rett spor. Løsningsforslag og fasit er rett og slett en utrolig effektiv måte å lære på!
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Denne diskusjonen minner meg om en artikkel som var på Hacker News i forrige uke: http://powersfulmath.wordpress.com/2014 ... e-my-kids/
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Jeg hadde i hvert fall aldri fått til å lære meg R1 og R2 alene uten en fasit og delvis også komplette løsningsforslag for å se fremgangsmåtene og hvordan man fører en oppgave.

På høyere nivå skjønner jeg selvsagt at problemstillingen kanskje blir noe annerledes.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Johan Nes skrev: På høyere nivå skjønner jeg selvsagt at problemstillingen kanskje blir noe annerledes.
På hvilken måte tenker du det blir annerledes? Har ikke begynt på høyere studier enda, men ser for meg at oppskriften for toppkarakter er den samme som på VGS; mengdetrening (forståelsen har til nå kommet, for meg, naturlig). Uten fasit ville jeg i hvertfall regnet matte med en viss grad av usikkerhet, og det anser jeg som negativt - både på VGS og universitetet. Når det er sagt, har Lektor er poeng i at mange sjekker fasit, og jobber for å komme fram til riktig tall. Men litt ansvar for egen læring må en kunne forvente.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Johan Nes skrev:Jeg hadde i hvert fall aldri fått til å lære meg R1 og R2 alene uten en fasit
Sitter du helt alene skjønner jeg at fasit/løsningsforslag er påkrevd.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg stemmer nei.

Jeg mener at selvstendigheten som inngår i å bekrefte selv om ens løsning er rikig eller gal er uvurderlig. I altfor mange studenter og elever er første refleks etter å løse en oppgave å sjekke fasit. Man lærer ingenting av å slå opp bak i boka og se at "ja, jeg var flink" eller "nei, her er det noe galt". Men da må man ha disiplin nok til å ikke gjøre ting man ikke forstår, istedet for å gå blindt fram og støtte seg til fasit etterpå. Poenget er at ""nei, her er det noe galt"-bekjeden burde ha kommet til deg før du sjekket fasiten.

I bunn og grunn:
Hvis du ikke vet hvorfor svaret ditt er rett, er fasiten verdiløs. Hvis du vet hvorfor det er rett, trenger du ikke fasit likevel.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

espen180 skrev:Jeg stemmer nei.

Jeg mener at selvstendigheten som inngår i å bekrefte selv om ens løsning er rikig eller gal er uvurderlig. I altfor mange studenter og elever er første refleks etter å løse en oppgave å sjekke fasit. Man lærer ingenting av å slå opp bak i boka og se at "ja, jeg var flink" eller "nei, her er det noe galt". Men da må man ha disiplin nok til å ikke gjøre ting man ikke forstår, istedet for å gå blindt fram og støtte seg til fasit etterpå. Poenget er at ""nei, her er det noe galt"-bekjeden burde ha kommet til deg før du sjekket fasiten.

I bunn og grunn:
Hvis du ikke vet hvorfor svaret ditt er rett, er fasiten verdiløs. Hvis du vet hvorfor det er rett, trenger du ikke fasit likevel.
Her ser du jo totalt bort fra alle menneskelige aspekter. Folk trenger bekreftelser på at det de gjør er riktig for å bygge opp faglig selvtillitt og trygghet. I tillegg er mennesker sjelden perfekte, og mange går rundt med feiloppfatninger om ting som de går rundt og tror er riktig. En fasit vil kunne luke ut slike ting.
Gjest

Jeg har i alle år vært uavhengig av en fasit, selv om det er kjekt å få bekreftet at man har gjort det riktig. Nå, under universitetsstudier, derimot, kommer jeg oftere og oftere borti problemer jeg ikke klarer (..det ikke er mulig?) å visualisere skikkelig. Dermed har jeg ikke engang noen formening om svaret er rett eller ikke. Selvfølgelig er det noen som misbruker fasiter. La det være deres problem. For alle oss andre er fasiter et nyttig verktøy. Jeg er selvfølgelig enig med plutarco.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

plutarco skrev:En fasit vil kunne luke ut slike ting.
Jeg vet ikke om fasiter nødvendigvis luker ut feiloppfatninger. Den forteller deg AT du tar feil, men ikke hva du har misforstått. Den kan også fortelle deg AT du har funnet rett svar, men bekrefter ikke at alle antakelser du gjorde var riktig. Det kan likevel hende at man har gjort en antakelse som viste seg å stemme for dette ene tilfellet, og aldri ellers, og en fasit ville fortalt deg at den antakelsen var riktig.
Bilde
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

plutarco skrev:Folk trenger bekreftelser på at det de gjør er riktig for å bygge opp faglig selvtillitt og trygghet.
Jeg vil heller påstå at å støtte seg til fasiten ikke bygger selvtillit, men heller en feiloppfatning av metodene som en slags sort boks som av og til spytter ut riktig svar og av og til ikke fungerer.

Hvis man bare har selvdisiplin nok til å ikke bruke metoder man ikke forstår, vil man på en naturlig måte slutte å bruke fasiten, så den er unødvendig. Den støtter heller opp dårlige vaner og har på den måten en netto negativ effekt.
Svar