Er matematikk nøkkelen til teknologi?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest1337

Hei,

Jeg er svært opptatt av teknologi og vil veldig gjerne jobbe i teknologibedrifter i fremtiden, men jeg lurer på hvor viktig matematikk er for å kunne utvikle ny teknologi? Jeg begynner på Matematikk for industri og teknologi ved UiB til høst, og lurer egentlig bare på hvor rustet jeg vil være i fremtiden til å kunne arbeide med bygg, data, elektro osv etter endt bachelor (altså til å begynne på en teknologi-linje og kunne jobbe med det meste), eller burde jeg bare begynne på en ingeniørlinje med engang?

Jeg har ikke lyst å knytte meg til ett fagfelt, og ønsker egentlig å være rustet til å løse alle slags teknologiproblemer.

Tusen takk for svar :D
lein

Du vil være ganske rustet.

Linjen fokuserer på at du som minimum tar de viktigste fagene innen anvendt matematikk.
Elektronikk krever høy forståelse av diff likninger , og det å lage dataprogrammer som er anvendbar
for industri kan kreve høy forståelse av numrisk matematikk.
Ettersom numrisk matematikk er såpass viktig for å få dataprogram som kan regne på en rask og pålitelig måte,
så blir tilsynelatende meningsløs teoretisk forskning veldig viktig for å skape slike raske og pålitelige program.

Diskret matematikk og topologi har viktige anvendelse både innen elektronikk og dataprogrammering.
anonguy1234

Altså, det jeg vet er at realfag er nøkkelen for teknologi og mye innovasjon for fremtiden. Jeg arbeider som frilanser/selvstendig innenfor SEO (Har tatt oppdrag fra selskaper som tjener hundrevis av millioner i året), marketing, enkle Android apps (Web språk), front-end webutvikling og design, og her opplever jeg at fremtiden er helt annerledes enn hva jeg har lest i "historiebøkene". Innovasjon som engang var enkel, slik som Facebook, Youtube og andre tjenester, blir byttet ut med mer avansert teknologi som selvstyrte biler og ting som AI, eller bare videreutviklet til et helt fullstendig annet nivå. Så hvorfor sier jeg dette? Vell, mye av den gamle men nokså revolusjonerende teknologien trengte ikke avansert matte. Og personlig føler jeg at teknologijobbene og innovasjon som ikke trenger matte beveger seg mer mot det jeg nevnte jeg jobbet med.

Hadde originalt tenkt å få kommet meg inn på informatikk ved UiO, men var uheldigvis 0.04 poeng unna grensen. Alt jeg egentlig ville var å lære meg mer back-end, så jeg kunne begynne å utvikle bedre applikasjoner og tjenester. Dette istedenfor teknologi som f.eks. Facebook benyttet seg av i 2004, som forsåvidt VAR simpelt men er kjempe avansert nå. Etter å ha innsett et nederlag ved utdanning så forstod jeg at jeg mest sannsynligvis ikke ville ha sjanse å ta igjen poengene, ettersom at jeg mistet kvoten min (fylte 21), så da ble det å prøve seg på å bli dataingeniør istedet.

Nå prøver jeg så godt jeg kan å ta igjen maaaange år med fravær i klasserommet med matematikk. Tar nemlig opp 1T, R1, R2 og Fysikk 1 på egenhånd (Hardt). Forhåpentligvis greier jeg det i år eller neste år. (1T og R1 bytter ut 1P-Y og 2P-Y btw).

Grunnen til at jeg forteller deg historien min iallfall, er at du virker til å ha samme engasjement og fokus som jeg har. Det å kunne jobbe med all slags teknologi. Og nå som jeg har satt meg inn i bittelitt matte, forstår jeg egentlig helt selv at jeg ville ALDRI kunne jobbet med alt jeg ville av teknologi om jeg ikke greier å komme meg igjennom de matte fagene jeg har nå, og forhåpentligvis de jeg får på høgskolen jeg tenker å søke meg inn på.
Svar