Forslag til deltidsjobb for en matte-enthusiast? (VGS)

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mingjun
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 18/11-2016 21:13
Sted: Det projektive planet

Litt bakgrunnsinfo om meg selv: Jeg er ganske glad i matematikk (elsker dette forumet :D ), og jeg vil si at jeg kan en stor liten del av det (mer enn nok til å lære VGS-elever alt mellom 1P og R2). Generelt sett fascinerer systemer og slikt meg, så det er ingen tvil om jeg ville ha elsket å gjøre en jobb relativt urelatert til matte, så lenge det er et lite potensial for logisk tenking involvert.

Etter å ha startet i vgs selv, har jeg hatt lyst til å skaffe meg en jobb. Fordelene med selvstyrt økonomi er jo ikke til å undervuredres :wink: . Dessverre er ikke de tradisjonelle barn- og ungdommsjobbene som avisbud eller McDonalds-kokk så utrolig tiltrekkende for meg (litt kravstor :oops: ). Derfor tenkte jeg at jeg like godt kunne spørre her: er det noen forslag til en jobb jeg kan ha ved siden av skole, som vil, kanskje ikke kreve mine minimale mattekunnskaper direkte, men dra nytte min evne til å komme på logiske løsninger?
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Hvis du tar høyere utdanning kan du bli studass/gurppelærer/liknende i fag du selv har tatt. Dvs veilede studenter på lavere årskull i fag du gjorde det godt i. Ingen superlønn, men lærerikt og greit å kombinere med studier :)
Gjest

Du kan prøve å melde deg opp i program som ENT3R, House of Math eller Mentor-Norge. Her kan du prøve deg som hjelpelærer eller privatlærer for elever på videregående eller ungdomsskolen. Jeg tror også at det kun er ENT3R som har formelle krav om at du må være student, men det skader nå ikke å prøve seg. Alle slike jobber pleier å ha temmelig god lønn for arbeidsmengden, og spesielt for en 16-åring.

Du kan også forsøke å melde deg opp som ringevikar hvis det er noen ungdomsskoler i nærheten og du har noen fritimer du kan bruke av. Du kan kanskje også få hjelpe til på leksehjelpen enten på ungdomsskolen eller videregående.
Alternativt så kan du også lage youtube videoer som forklarer mattepensumet eller andre morsomme matteting, og se om du klarer å få mange subscribers :)

Uansett anbefaler jeg deg heller å fokusere på gode karakterer med mindre du klarer begge deler. Et snitt på 5,5 er mye mer verdt dersom du er interessert i matte enn litt ekstra penger i lomma. Jeg ville heller ventet med deltidsjobb til du begynner på universitetet eller liknende. Typisk vil du ha mye større frihet, og dermed mulighet til å drive med deltidsjobb. Bare prøv å få deltidsjobb dersom dette ikke vil ha nevneverdig innvirking på faglige resultater, læringen eller det sosiale livet ditt.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Jobber selv ved ENT3R og må innrømme at jeg har det kjempegøy der. Å kunne få erfaringer som mentor er absolutt verdt det for både deg og studenten som får hjelp :)
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Du kommer nok ikke til å ha en mulighet til å jobbe for ENT3R.

Et stort poeng ved ENT3R er at elever ved videregående skole (og ungdomsskole) skal bli kjent med universiteter og høgskoler ved å møte studenter som personlig har erfart hvordan det er å være student og hvordan man får bruk for matematikken på studiene sine. Selv om jeg ikke kan huske om det er et formelt krav at du faktisk må gå på det universitetet eller høgskolen hvis ENT3R-program du søker deg innpå, så er det i praksis slik.
Svar