Nytt design for matematikk.net?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Hei alle sammen,

Jeg lurer på om det er aktuelt å modernisere matematikk.net med et nytt GUI (Grafisk brukergrensesnitt) og nytt design? Jeg stiller gjerne opp for dette.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Jeg synes forumet er fint og oversiktlig som det er jeg. Det tjener sitt formål som er å svare på matematikkrelaterte spørsmål. Dette er dog kun mening, men jeg mener det ikke er noe nødvendigheter for å freshe opp i designet. Etter det jeg har observert er forumet bygd opp på phpBB-forum "programvaren". Det vil si at designet er bygd utifra et phpBB-APIet, på samme måte som at sider som kjører Wordpress har design som er kodet i wordpress-APIet (rett meg hvis det er feil). Hvis man skal bygge opp et helt nytt design fra scratch av kan dette ta mange timer og unødvendige krefter, som heller kan komme til god bruk i andre sammenhenger. Kan dog nevne at det finnes mange freshe og fine "design" der ute allerede. Det er bare å google phpBB styles så finner man sikkert en man liker.

Nå føler jeg at jeg har gått rundt grøten i fem mil, så avslutter her med min mening; matematikk.net trenger ikke noe oppfreshing i designet.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

mattemarkus skrev:Det vil si at designet er bygd utifra et phpBB-APIet, på samme måte som at sider som kjører Wordpress har design som er kodet i wordpress-APIet (rett meg hvis det er feil).
Det er stort sett riktig, bortsett fra litt feil bruk av begrepet API. Heller rammeverk.

Vi må nesten la Vaktmester være beslutningstaker her. Det er han som drifter sida.
Bilde
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Sier meg enig i "mattemarkus". Småting kan sikkert endres, men en grundig makeover ser jeg ikke poenget med. Hører gjerne hva du mener bør forbedres ifht. hvordan det er nå, Bananiel :)
Nidaros>Trondheim

Det kunne nok bli modernisert litt. Når man henger litt på nettet, så er det så mange fine layouts og forumdesign der ute.

Matematikk.net sin begynner å bli litt gammel og slitt for å være helt ærlig. Men det fungerer jo til sitt formål da, som noen ovenfor påpekte.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Tja.....
Vi skal ha møte i dag hvor vi diskuterer fremtidige funksjoner. Skal ta med innspillene.
Mvh
Kenneth
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

if it ain’t broke, don’t fix it
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

administrator skrev:Tja.....
Vi skal ha møte i dag hvor vi diskuterer fremtidige funksjoner. Skal ta med innspillene.
Mvh
Kenneth
Da vil jeg gjerne komme med et lite forslag: En funksjon som gjør at du kan gjemme tekst, slik som de har på Art og Problem Solving. Veldig kjekt når man ikke vil spoile hele løsningen med en gang, eller gjemme en lang utregning for eksempel.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

administrator skrev:Tja.....
Vi skal ha møte i dag hvor vi diskuterer fremtidige funksjoner. Skal ta med innspillene.
Mvh
Kenneth

Min tanke kom etter å ha lest tråden om hva kunne blitt gjort bedre på Matematikk.net, hvor det blir opplyst om at forumet kunne trengt flere brukere. Som matteMarkus mener, så er forumet styrt av rammeverket phpBB, så de primære funksjonene er der. Men om et dattertema eller nytt tema hadde blitt installert på dette, og eventuelt nytt design for andre seksjoner av matematikk.net, så tror jeg at dette kunne hatt betydelig effekt.

Satt sammen et raskt eksempel på hva jeg kunne tenkt meg å ha sett (Tok utgangspunkt i mobile versjonen av Wikipedia):
Bilde

Hvis man leser artikkelen om spørreundersøkelsen fra Crazy Egg "Does Good Web Design Really Matter" (https://blog.crazyegg.com/2011/12/19/do ... gn-matter/) så ser man jo allerede der at det er viktig å få kapret nye brukere (noe som skjer på 50 millisekunder) med et godt design. Kanskje det ville vært nytte for nye brukere med bedre navigasjon og oversikt? Min mening er jo at matematikk.net er en fantastisk nettside med en haug av smarte mennesker, så jeg er frelst der (Men det vet jo kanskje ikke nye brukere!). Videre, for de som liker det gamle designet så er det jo mulighet å legge til funksjon på profilen om at det mulighet for å svitsje til både det nye eller fortsette å bruke det gamle. Jeg tror det finnes plugin for dette for MyBB, men er usikker på om dette da eksisterer for phpBB.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

@Vaktmester - Kan du sette opp et eget subforum for admin/moderatorer? Sist jeg ønsket å kontakte alle måtte jeg sende individuelle PM'er.
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

stensrud skrev:Da vil jeg gjerne komme med et lite forslag: En funksjon som gjør at du kan gjemme tekst, slik som de har på Art og Problem Solving. Veldig kjekt når man ikke vil spoile hele løsningen med en gang, eller gjemme en lang utregning for eksempel.
Det bør la seg gjøre :-)
[+] Skjult tekst
“Mathematics reveals its secrets only to those who approach it with pure love, for its own beauty.”

― Archimedes

Latex fungerer også...

\[
\frac{d}{dx}\left( \int_{0}^{x} f(u)\,du\right)=f(x).
\]
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Når det gjelder den store design-debatten, så ser vel også jeg at designet ikke er helt 2016, men det kommer nok ikke til å bli gjort noe med det med det første. Men tusen takk til Bananiel for tilbudet om hjelp til å forbedre designet.

Tror ikke designen er så viktig at det bør prioriteres ennå - det viktigste med forumet er vel uansett ikke fjong webdesign, men alle brukerne/moderatorene. Hvem som helst kan sette opp et slikt forum (og helt sikkert drifte det mer kompetent enn meg) - men det er matte-entusiastene som besøker forumet som gir det verdi. :-)
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Vaktmester skrev:Når det gjelder den store design-debatten, så ser vel også jeg at designet ikke er helt 2016, men det kommer nok ikke til å bli gjort noe med det med det første. Men tusen takk til Bananiel for tilbudet om hjelp til å forbedre designet.

Tror ikke designen er så viktig at det bør prioriteres ennå - det viktigste med forumet er vel uansett ikke fjong webdesign, men alle brukerne/moderatorene. Hvem som helst kan sette opp et slikt forum (og helt sikkert drifte det mer kompetent enn meg) - men det er matte-entusiastene som besøker forumet som gir det verdi. :-)
Det skjønner jeg. Godt å se at administratorene kommer med innspill også! Når det gjelder tilbudet så blir det stående om du ønsker forbedring i fremtiden. Jeg har en nokså bred front-end kompetanse.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar