Mattespm

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aron ullvang

Eli handlet 2 cola og 1 pose seigmenn. Det kostet 71 kr. Det var litt lite. Eli Kjøpte 1 cola og 3 poser seigmenn. Det kostet 78 kr. Hva kostet en cola og en pose seigmenn?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

La $c$ være antall cola, og $s$ være antall poser seigmenn.

Ser at $2c + s = 71$ og $c + 3s = 78$.

To likninger med to ukjente. Dette lar seg løse.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:La $c$ være antall cola, og $s$ være antall poser seigmenn.

Ser at $2c + s = 71$ og $c + 3s = 78$.

To likninger med to ukjente. Dette lar seg løse.
Klare du å løse den? :)
Gjest

Gjest skrev:
Aleks855 skrev:La $c$ være antall cola, og $s$ være antall poser seigmenn.

Ser at $2c + s = 71$ og $c + 3s = 78$.

To likninger med to ukjente. Dette lar seg løse.
Klare du å løse den? :)
Spørsmålet er vel heller om du klarer det. Aleks kan sikkert hjelpe deg videre hvis du gjør et forsøk selv først.
Aron ullvang

Gjest skrev:
Aleks855 skrev:La $c$ være antall cola, og $s$ være antall poser seigmenn.

Ser at $2c + s = 71$ og $c + 3s = 78$.

To likninger med to ukjente. Dette lar seg løse.
Klare du å løse den? :)
Hvis dere viser hvordan man løser den og viser det så lærer jo jeg det ;)
Gjest

Læring funker mye bedre når man må finne ut av ting på egenhånd, trust me. Jeg skal hjelpe deg i gang.

Vet du hvordan man løser en enkelt ligning? type: $3+x=8$?
Gjør det samme for den ene av de to ligningene du har fått. Du kan velge om du har lyst til å løse for x eller for y, hva du synes er greiest. Når du har løst den ene ligningen og fått noe som ligner på $x=5+y$ (hvis du løste for x) så bytter du ut den ene variabelen i den andre ligningen med den variabelen du løste for i den første ligningen. Nå har du igjen bare en ligning med en ukjent.

Etter at du har løst den andre ligningen for den nye variabelen setter du denne tilbake inn igjen i den første og løser for samme variabel som du gjorde i stad. Dette kalles innsettingsmetoden og er en av to standard måter å løse ligningsett på.

Den andre standard metoden kalles addisjonsmetoden, og jeg kan vise deg den hvis du vil.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Aron ullvang skrev:
Gjest skrev:
Aleks855 skrev:La $c$ være antall cola, og $s$ være antall poser seigmenn.

Ser at $2c + s = 71$ og $c + 3s = 78$.

To likninger med to ukjente. Dette lar seg løse.
Klare du å løse den? :)
Hvis dere viser hvordan man løser den og viser det så lærer jo jeg det ;)
Det er mulig, men vi er ikke løsningsroboter. Vi hjelper deg gjerne, men både du og vi får mer utbytte av det hvis vi hjelper deg der DU står fast, i stedet for å bare gjøre leksa di for deg.
Bilde
Svar