Poeng for rett fremgangsmåte - feil svar? Matte 1T

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Torveld
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 02/01-2017 15:45

Hei!

Hadde heldagsprøve i 1T-matte i dag. Følte det gikk veldig bra, til tross for at på noen av oppgavene hadde jeg det travelt.

Jeg fant èn feil, og dette var i følgende oppgave:


[tex]f(x)=x^3-6x^2+3x+18[/tex]

Grafen til [tex]f[/tex] har to tangenter med stigningstall lik 3.

Bestem ligningene for de to tangentene.



Fremgangsmåten min var:

Jeg deriverte f(x) og satte f'(x)=3

Deretter satte jeg de to x-verdiene vi fikk inn i f(x) igjen, og da fikk jeg koordinatene til å sette inn i ettpunktsformelen.

Jeg satte desverre inn feil a-verdi, altså stigningstall. Jeg satt at [tex]a[/tex] , altså f'(x) = 2 i formelen istedenfor 3. Dette var en klar skrivefeil, men selvfølgelig ble uttrykket for de to tangente feil.




Oppgaven gav til sammen 3 poeng, og det jeg lurte på er om det er rimelig at jeg får kanskje 0.5-1 poeng, siden det er klart at feilen min var en slurvefeil. Framgangsmåten er ellers korrekt, så jeg viser jo at jeg egentlig kan oppgaven. Tror dere læreren min har litt sympati med meg? :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg ville nok gitt deget poeng kanskje 1.5, alt ettersomhvor oversiktlig føringen din er. Når det er sagt er det jo helhetsinntrykket som bestemmer karakteren og kan veie opp for mindre feil underveis.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar