Notasjon i skolen

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Er det noen som kjenner til årsakene til at skolen i Norge bruker en matematisk notasjon som er forskjellig fra den standarden som brukes på universiteter, høyskoler og i litteraturen for øvrig?

Jeg tenker spesielt på notasjonen for desimaltall. I skolen brukes gjerne "," som i "2,5". I all internasjonal litteratur, og i alle emner jeg har vært borti på universitetet brukes punktum. Kommaet er forbeholdt tupler eller lister av ymse slag, f.eks. for å angi koordinater.

Vektorer: I skolen brukes gjerne $\langle x,y\rangle$ eller $[x,y]$ om vektorer i $\mathbb{R}^2$. I omtrent all internasjonal litteratur brukes samme notasjon på vektorer som på koordinater, altså å skrive en vektor som $(x,y)$. Det gir jo også mening fordi vektorer og koordinater i $\mathbb{R}^n$ på mange måter er det samme. I litteraturen for øvrig er notasjonen $\langle x,y\rangle$ vanligvis brukt om indreproduktet av x og y i pre-Hilbertrom. https://en.wikipedia.org/wiki/Inner_product_space . Notasjonen $[x,y]$ brukes vanligvis om kommutatorer.
Time well spent

plutarco skrev:Er det noen som kjenner til årsakene til at skolen i Norge bruker en matematisk notasjon som er forskjellig fra den standarden som brukes på universiteter, høyskoler og i litteraturen for øvrig?

Jeg tenker spesielt på notasjonen for desimaltall. I skolen brukes gjerne "," som i "2,5". I all internasjonal litteratur, og i alle emner jeg har vært borti på universitetet brukes punktum. Kommaet er forbeholdt tupler eller lister av ymse slag, f.eks. for å angi koordinater.

Vektorer: I skolen brukes gjerne $\langle x,y\rangle$ eller $[x,y]$ om vektorer i $\mathbb{R}^2$. I omtrent all internasjonal litteratur brukes samme notasjon på vektorer som på koordinater, altså å skrive en vektor som $(x,y)$. Det gir jo også mening fordi vektorer og koordinater i $\mathbb{R}^n$ på mange måter er det samme. I litteraturen for øvrig er notasjonen $\langle x,y\rangle$ vanligvis brukt om indreproduktet av x og y i pre-Hilbertrom. https://en.wikipedia.org/wiki/Inner_product_space . Notasjonen $[x,y]$ brukes vanligvis om kommutatorer.
Vel grunnen til at skolen bruker komma er fordi det er vårt desimalskilletegn og ikke punktum. Hvorfor er som mye annen historie litt usikkert, men den generelle tankegangen er at tegnsetting som allerede er i bruk andre steder og på lignende måter skaper forvirring. F.eks. i Europa generelt brukte man en liten prikk til å indikere multiplikasjon, mens i England ble det brukt en X. En annen grunn er at Britiske områder brukte "Interpunct" eller "mellom dot" i trykk og dette ville skapt forvirring. Frankrike brukte punktum til romerske tall adoptert fra Hindu-Arabisk matematikk og Fibonacci. På denne tiden hadde Frankrike større kulturell innflytelse enn England og bruken spredde seg deretter. Det er faktisk ganske mange land som bruker komma i forhold til prikk. http://www.statisticalconsultants.co.nz ... imals.html

Så kan man jo igjen spørre hvorfor det var ulik standard. Dette kan være mye av samme grunnen som at mennesker i dag snakker ulike språk. Det fantes ingen internasjonal standard og ulike konvensjoner ble plukket opp av ulike grupperinger.

Du kan lese mer her:
http://www.councilscienceeditors.org/wp ... 42-043.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/History_o ... athematics

Jeg antar at det er en lignende forklaring til vektornotasjon i tillegg til rent praktisk hva man ønsker å gjøre med vektorene. Personlig synes jeg f.eks. at det er derivere med enhets notasjon er greiere. Når du regner med matriser er det greit å representere vektorer med kantede parenteser (som en nx1 eller 1xm matrise), og i koordinatsystem er det kanskje greiere med runde parenteser?

Hvorfor lurer du på dette?
Svar