Notasjon i skolen
Lagt inn: 07/06-2017 12:42
Er det noen som kjenner til årsakene til at skolen i Norge bruker en matematisk notasjon som er forskjellig fra den standarden som brukes på universiteter, høyskoler og i litteraturen for øvrig?
Jeg tenker spesielt på notasjonen for desimaltall. I skolen brukes gjerne "," som i "2,5". I all internasjonal litteratur, og i alle emner jeg har vært borti på universitetet brukes punktum. Kommaet er forbeholdt tupler eller lister av ymse slag, f.eks. for å angi koordinater.
Vektorer: I skolen brukes gjerne $\langle x,y\rangle$ eller $[x,y]$ om vektorer i $\mathbb{R}^2$. I omtrent all internasjonal litteratur brukes samme notasjon på vektorer som på koordinater, altså å skrive en vektor som $(x,y)$. Det gir jo også mening fordi vektorer og koordinater i $\mathbb{R}^n$ på mange måter er det samme. I litteraturen for øvrig er notasjonen $\langle x,y\rangle$ vanligvis brukt om indreproduktet av x og y i pre-Hilbertrom. https://en.wikipedia.org/wiki/Inner_product_space . Notasjonen $[x,y]$ brukes vanligvis om kommutatorer.
Jeg tenker spesielt på notasjonen for desimaltall. I skolen brukes gjerne "," som i "2,5". I all internasjonal litteratur, og i alle emner jeg har vært borti på universitetet brukes punktum. Kommaet er forbeholdt tupler eller lister av ymse slag, f.eks. for å angi koordinater.
Vektorer: I skolen brukes gjerne $\langle x,y\rangle$ eller $[x,y]$ om vektorer i $\mathbb{R}^2$. I omtrent all internasjonal litteratur brukes samme notasjon på vektorer som på koordinater, altså å skrive en vektor som $(x,y)$. Det gir jo også mening fordi vektorer og koordinater i $\mathbb{R}^n$ på mange måter er det samme. I litteraturen for øvrig er notasjonen $\langle x,y\rangle$ vanligvis brukt om indreproduktet av x og y i pre-Hilbertrom. https://en.wikipedia.org/wiki/Inner_product_space . Notasjonen $[x,y]$ brukes vanligvis om kommutatorer.