Eksamenskarakteren

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
rosin
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 22/04-2006 18:36
Sted: Norge;)

Gratulerer med dagen alle sammen!

---

Til spørsmålet;)
Jeg går i tiende, og skal ha eksamen. Kom opp i engelsk, men siden jeg har et generelt eksamensspørsmål, som også gjelder matte, spør jeg her:)

Bare et eksempel:

La oss si en elev har 5 som standpunktskarakter i matte.

Kan noen svare på disse tre spørsmålene?

a) Hva skjer med snittet (på vitnemålet) om eleven får 6 på eksamen i matematikk?

b) Hva skjer med snittet (på vitnemålet) om eleven får 5 på eksamen i matematikk?

c) Hva skjer med snittet (på vitnemålet) om eleven får 4 på eksamen i matematikk?

Altså, hvor mye teller egentlig eksamenskarakteren?

Har hørt et eller annet om at hvis du får en høyere karakter enn standpunktet i gjeldende fag, blir 0,5 lagt til i snittet. Hvis du får lavere blir 0,5 trukket ifra snittet. Stemmer dette?

Eller regnes eksamenskarakteren likt som alle de andre standpunktskarakterene?

Noe annet?

Takk hvis noen kan dette:) Snakker om i grunnskolen forresten.
Hei!

Nivå: VG1
Gjest

Jeg mener og tror det er lagt opp slik:

Standpunktkarakter og eksamenskarakter blir lagt sammen og delt på 2, så teller det snittet som en karakter.

Dvs. har du 5 i matte(standpunkt) og får 4 på eksamen så blir mattekarakteren din 4,5.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Jepp. Det er korrekt. Ta standpunktkarakteren din og legg til eksamenskarakteren. Del deretter på 2.
er'u gæren
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 17/05-2006 11:07

Jeg forstod det sånn at den stod som egen karakter på kortet jeg
Gjest

Ja det står som to forskjellige karakterer på kortet. Matte karakteren , og eksamens karakteren for seg selv, men når man skal regne ut snittet ( alle karakterene) da legger de begge karakterene sammen og deler på to.
Svar