tips til eksamen!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

har dere non tips ang eksamen så fyr løs her!. jeg føler meg stresset før matte eksamen på mandag og er sikker på at mange føler det samme.
hva burde jeg gjøre dagen før eksamen? og hva burde jeg ta med som gir meg energi under eksamen?
tmn
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 20/05-2006 15:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gå gjennom matteboka di, og se hva du ikke kan. Prøv deg på noen stykker. Skriv regler og formler i regelboka di. eks. regel for areal av trekant, trapes, rombe osv. og Volum. likninger, algebra, sannsynlighetsregning. Matematikk. Se i sammendragene :)
Mvh. Tri Minh Nguyen
Steinur
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 18/05-2006 15:10
Sted: Oslo

se på tidligere tentamener. der finner du garantert ut hva du bør øve på :)
Steinur
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 18/05-2006 15:10
Sted: Oslo

jeg tror egentlig brus og godteri ikke er så veldig bra å ha med på eksamen. det beste ville vært å ha med seg brødmat med skikkelig pålegg. dette har jeg prøvd selv på tentamener med godt resultat.

jeg kommer til å ha med brus og sjokolade på eksamen likevel... det er jo godt
Gjest

Anbefaler ikke å lesse med seg brus og mye digg. Det ender opp med at du konsentrerer deg mer om spisingen enn selve oppgave løsningen.

Ha med deg en flaske vann, matpakke og kanskje eventuelt en tyggis pakke(har hørt at det øker oksygeninntaket til hjernen)
Al Kristianizmi

Det hjelper vel neppe å trykke blodet fult i toxiner under eksamineringen iallefall, så hodet må bruke energi på å bearbeide alle de unødvendige hormonprosessene istedet for å fokusere.
Jeg har aktivt benyttet meditasjon før mine eksamener, det har nok hjulpet. Det er bevist at man ved med. går ovet til den rolige beta-rytmen i hjernebølger, og man føler seg mer klar for den oppgaven som står forutt. Det kan nok ha sett rart ut at mens resten av bølingen skriker, stresser, skamleser og skjærer tenner, så sitter du i lotus oppetter veggen til eksamensrommet og "chillern max", hehe, men for dere som ikke avføyer østlig viten som fjås, så kan dette være smart å gå videre inn i.
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

De har vært flere slike tråder, du kan lese:
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... .php?t=107
og
http://www.matematikk.net/ressurser/stu ... 0208bc1e5e
Eksamensteknikk

Blir du nervøs på prøver og på eksamen?
Føler du at du ikke alltid får vist hva du er god for?
Her er noen tips som kanskje kan være til hjelp.

Du kan se flere gode råd og skrive om dine egene erfaringer under denne tråden i Matteprat forumet: Matteprat Forum :: Min matte eksamen og hvordan jeg opplever det

* Sov godt natten før.
* Spis frokost.
* Sitt tiden ut.
* Les oppgaven nøye slik at du er helt sikker på hva det spørres etter.
* Tegn hjelpefigur om det er mulig. På de fleste tekstoppgaver er det mulig.
* Tenk på de som har laget prøven som venner. De er helt sikkert ikke ute etter å ta "rotta" på deg.
* Ta rikelig med pauser på lange prøver. Dersom du kan bestemme, ta pause når du har fått til noe og er godt fornøyd med deg selv.
* Tenk positivt.
* Før oppgavene pent og oversiktlig.
* Regn over flere ganger dersom du har tid.
* Prøv å se sammenhenger i oppgavene. Det er ofte en eller flere "røde tråder".
* Tenk på tvers av temaaer og emner. Er du usikker så skriver du det du tror er løsningen. Det kan sjelden skade.
Svar