Største matematiker gjennom tidene.

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Er ikke mye aktivitet på forumet nå for tiden, og jeg kjeder meg litt.
Så jeg bestemte meg for å spørre hvem dere synes er den beste matematikeren igjennom tidene.

Jeg kan ikke så mange navn selv, men er imponert over hva Pytagoras utrettet på den tiden han levde, og Gottfried Leibniz og hans binære tallsystem som er grunnleggende for mye av den teknologien vi bruker idag.

Kom med nye navn og deres oppdagelser :).
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Newton. Han hadde ingenting så og si, og se på hva han utrettet!

Av norske er vel Abel størst. Men må ikke glemme storheter som Lie, Selberg og Sylow. Sikkert fler også !
DrKarlsen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 05/07-2006 20:40

Newton var bare en liten tass i forhold til Hva Gauss og Euler gjorde.

Wessel er forøvrig et stort navn innen norsk matematikk, men den største er nok Abel.
1+1 er jammen meg ikke lik 1.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

DrKarlsen skrev:Newton var bare en liten tass i forhold til Hva Gauss og Euler gjorde.

Wessel er forøvrig et stort navn innen norsk matematikk, men den største er nok Abel.
Vel. Gauss sporet jo mer og mer over på naturvitenskapen med tiden. Euler derimot var jo et matematisk geni. Men, jeg er uenig i at Newton er en småtass. Han startet med ca. 0 og niks, og står for mye av matematikken vi bruker i dag (kalkulus). Newton er ganske sikkert den største naturvitenskaper gjennom tidene hvertfall.
Cidr0n
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/08-2006 23:56

Euler er jo helt utrolig.
Lurer på hva han hadde i IQ
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Enig med Candela i at Newton ikke var noe smågutt. Husk Newton både
var matematiker og fysiker, og dermed allsidig.

Selvfølgelig var både Gauss og Euler store, men dog mer "rene "matematikere. Andre kjemper var Cauchy, Lagrange, Fermat, Riemann m fl.

Blant de norske matematikere var vel Abel konge på haugen med S. Lie som god nummer to?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Janhaa skrev:Enig med Candela i at Newton ikke var noe smågutt. Husk Newton både
var matematiker og fysiker, og dermed allsidig.

Selvfølgelig var både Gauss og Euler store, men dog mer "rene "matematikere. Andre kjemper var Cauchy, Lagrange, Fermat, Riemann m fl.

Blant de norske matematikere var vel Abel konge på haugen med S. Lie som god nummer to?
Nja. Abel er vel den største gjennom tidene, men hva med Atle Selberg?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Atle Selberg er stor, jeg vet han virker i Princeton og
at han har fått Fieldsmedaljen. Enig at han er den største
norsk nålevende matematiker.

Abel levde et kort og hektisk liv og ble bare 27 år gammel. Men han var svært produktiv. Mens Selberg tross alt er 89 år idag-uansett han er ener.
S. Lie ble 57 år og var også produktiv. Slik at vi må se alderen i lys av
produktiviteten, hvis du skjønner.

En annen stor matematiker som har satt spor er Galois. Han ble ikke gamle karen, men la vel grunnlaget for gruppeteorien, et viktig område
innen kvantemekanikken.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Janhaa skrev:En annen stor matematiker som har satt spor er Galois. Han ble ikke gamle karen, men la vel grunnlaget for gruppeteorien, et viktig område
innen kvantemekanikken.
Og innenfor matematikken, for den saks skyld :P
DrKarlsen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 05/07-2006 20:40

Janhaa skrev:Enig med Candela i at Newton ikke var noe smågutt. Husk Newton både
var matematiker og fysiker, og dermed allsidig.

Selvfølgelig var både Gauss og Euler store, men dog mer "rene "matematikere. Andre kjemper var Cauchy, Lagrange, Fermat, Riemann m fl.

Blant de norske matematikere var vel Abel konge på haugen med S. Lie som god nummer to?
Fermat hører kanskje ikke hjemme i den gjengen, men det får være så.
Galois hører absolutt hjemme blant topp 5, kanskje topp 3.
1+1 er jammen meg ikke lik 1.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

DrKarlsen skrev:
Janhaa skrev:Enig med Candela i at Newton ikke var noe smågutt. Husk Newton både
var matematiker og fysiker, og dermed allsidig.

Selvfølgelig var både Gauss og Euler store, men dog mer "rene "matematikere. Andre kjemper var Cauchy, Lagrange, Fermat, Riemann m fl.

Blant de norske matematikere var vel Abel konge på haugen med S. Lie som god nummer to?
Fermat hører kanskje ikke hjemme i den gjengen, men det får være så.
Galois hører absolutt hjemme blant topp 5, kanskje topp 3.
Enig angående fermat. Men altså - det er ikke så lett å rangere top 3 her. Må heller ikke glemme Ramanujan. Han gjorde jo beregninger som kan virke helt umenneskelige å komme frem til uten kalkis!
DrKarlsen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 05/07-2006 20:40

Hvis jeg kunne rangert topp 3 hadde jeg gjort det, må vite. ;)
Ramanujan hører også absolutt til der oppe, ja.
1+1 er jammen meg ikke lik 1.
eulerx
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 07/09-2006 15:47

ingen tvil om at euler var et geni skrev til sammen 700 bøker/artikler som var matte relaterte. Helt klart den mest produktive matematikern gjennom tidene
-Its pronounced"oiler"
-O RLY ?
-Ya RLY
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

eulerx skrev:ingen tvil om at euler var et geni skrev til sammen 700 bøker/artikler som var matte relaterte. Helt klart den mest produktive matematikern gjennom tidene
Ja - det er vel korrekt. For å sitere en viss bok jeg leste "matematikken har vel aldri sett en så produktiv mann som Euler". Men! - han trenger ikke av den grunn å være den største !.

Men folk arbeidet jo ut fra forskjellige utgangspunkt,og på forskjellige emner, så veldig vanskelig å avgjøre dette.
Mr. P.D.E.
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 11/12-2006 11:16

Hva med Paul Erdõs?
(Ramanujan er jo litt av et paradoks... I en alder av 25 hadde han aldri hørt om Taylor-rekkeutviklinger eller funksjoner av komplekse variabler.)
Svar