Litteratur!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Cidr0n
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/08-2006 23:56

Heisann!

Vet noen om noen gode linker/god litteratur til å lære matematikk? Jeg har et utall engelske bøker, men når jeg leser i dem føler jeg meg dum og blir forbanna når jeg ikke forstår hva de snakker om. Skjønner nesten ingenting av tallteori for eksempel. Hver gang jeg leser "And now one can easily see that" går jeg å legger meg, fordi jeg nesten aldri klarer å se det "magiske" som er blitt gjort.

Så, trenger noe lektyre som jeg kan lese og forstå, slik at jeg kan gå over til de mer tyngre mattebøkene jeg allerede har.

Forslag mottas med takk.
luringen
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 28/02-2006 20:02

Leter selv etter det samme. God litteratur for å lære matematikk.
There are only 10 kinds of people. Those who understand binary and those who don't.
thomma
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 14/09-2006 21:41

Denne bruker vi i emnet mat1100 (Kalkulus) ved UiO.
Kalkulus:
http://www.universitetsforlaget.no/serv ... tId=721581


Ellers kan jeg anbefale http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page for info en spesifike emner.

MIT har også en del fine forelesninger som kan lastes ned gratis.
http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Mathematics/index.htm
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Jeg har fått med meg at poster ikke er universitetsstudent ennå. Jeg befinner meg på samme nivå, så jeg har en liste over bøker som kanskje kan passe. Desverre er de engelskspråklige alle sammen, men jeg tror de går såpass rolig frem og er så velforklarte, at det ikke bør være et problem:

For en god begynnerintroduksjon til diskret matematikk, setteori og matematisk analyse:
- Haese & Harris: Mathematics Higher Level (Options)
Denne er skrevet for IB-kurset "Further Math," og selv om den er på engelsk er alle begreper enkelt - men presist - forklart, og innføringen tar alle emner helt fra grunnen. Du bør riktignok ha en god bakgrunn i matematikk fra før av, spesielt i kalkulus for analysedelen. Kapittelet i diskret matematikk tar for seg grunnleggende tallteori, modulær aritmetikk og grafteori. I appendiks finer du og en fin litten sammenfatning av matematiske bevismetoder. Denne boka går ut fra at du har kontroll over emnene i boka "Mathematics Higher Level" - Trigonometri, kalkulus (inkludert løsningsmetoder for førstegrads differensiallikninger), matriser og vektorer, komplekse tall, enkle bevismetoder (induksjon, kontradiksjon, etc)
- For oppgavesett og gode revisjonsbøker, undersøk serien "Schaum's outlines"
Jeg har selv kjøpt bøker i abstrakt algebra og grafteori, og begge er både gode referansebøker og oppgavesamlinger. I disse bøkene, derimot, er språket kondensert til et minimum; så de kan til tider være språklig krevende dersom du ikke holder på med engelskspråklig matematikk til vanlig.

Kalkulus, differensiallikninger, fourieranalyse, matte relatert til fysikk og praktiske siuasjoner:
- Jordan & Smith: Mathematical Methods
Denne boken har en grei revisjon av kalkulus, en- og flervariabel, for så å presentere leseren for sexy emner som løsning av differensiallikninger, transforms ala laplace/z-transforms, fourieranalyse, matriser og vektorer, og noe diskret matematikk (setteori, boolsk algebra, grafteori, likninger i diskrete variabler, sannsynlighetsdistribusjoner.) Personlig har jeg ikke hatt noen problemer med språket i boka så langt.

Generelle bøker i matematisk problemløsning og matematiske teknikker:
- The art and craft of problem solving
En god bok i matematiske problemløsningsteknikker, og i å lære seg å "tenke utenfor boksen." Tar for seg en del grunnleggende bevismetoder (induksjon, kontradiksjon, reduksjon ad absurdum) og har en introduksjon til mange interessante matematiske crossoverteknikker (applikasjoner av grafteori, genererende funksjoner, invarianter,...) og en del om tallteori.
- Herbert Wilf: Generatingfunctionology
En veldig spennende bok, som tar for seg genererende funksjoner. Unødvendig tung til tider, mye materiale som (ihvertfall for meg som sisteårs vgs-student) ennå er uforståelig, men også proppfull av spennende ideer og nye løsningsmetoder. Utledningen av en lukket formel for fibonaccirekken er grunn nok i seg selv til å skaffe boka.
- The IMO Compendium
Stor oppgavesamling fra den internasjonale matematikkolympiaden, med mange løsningsforslag. Den ultimate test for teknikker lært i de andre bøkene
Cidr0n
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/08-2006 23:56

Takk for svar! Virket som mange interessante bøker her, bare dumt de er på engelsk da..

Et par spørsmål:
Hvordan får du tid til å gå igjennom alle om du går på skolen i tillegg?
Kjøpte du dem gjennom internett? Dyr frakt?
Vet du om noen norske bokhandelere som har dem?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

For faglitteratur fra Norge prøv: http://www.akademika.no
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Jeg er såpass heldig å gå på en skole som tilbyr kurs i flervariabel kalkulus og tallteori, så de ekstrabøkene jeg har skaffet meg leser jeg parallelt med pensum. Noen emner har jeg lest helt på egenhånd når jeg har hatt tid (en del tallteori, analyse) - et par uker i sommerferien for eksempel.

Jeg har handlet mesteparten av bøkene mine fra to steder:
- amazon.co.uk - billige, rask levering. Frakten får jeg gratis, siden jeg bor i UK. Frakten til Norge er jeg dessverre ikke sikker på
- Waterstones (London), Piccadilly og Gower Street. Europas største bokhandel med sympatiske studentpriser. Bokhandelen på Gower street er ikke like stor som den på Piccadilly, (men det er ikke langt unna!), men den har en fin bruktseksjon, som egner seg fint for fattige studenter. Det de ikke har av engelske trykksaker eksisterer ikke. Husk å stikke innom dersom du skulle befinne deg i London!

Jeg regner med at de fleste norske bokhandlere kan bestille inn bøker for deg om de ikke har dem på lager. Dersom jeg trenger faglitteratur i Norge bruker jeg Tanum, men jeg vet for lite om bokhandlere i Norge til å gi noen sterke tips om hvor du bør henvende deg.

Håper du finner noen gode bøker som kan hjeloe deg videre. Skulle du komme over noen flere å anbefale, legg dem ut på forumet. Det er ofte vanskelig å finne velskrevet faglitteratur - spesielt når du kommer bort i "obskure/ikke-folkelige" emner som høyere matematikk. :)
Svar