Jeg trenger virkelig hjelp!
Tema : Klassetur
Evne:
Vei,fart,tid
Målestokk
Prosent
Funksjoner
Personlig økonomi
Valuta
Statistikk
Muntlig eksamen i matematikk
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det er kult om du får en viss rød tråd og sammenheng mellom temaene så du viser at du forstår hvorfor matematikk kan være nyttig, her er et forslag:
Vei, fart, tid & målestokk:
Lag et lite kart i målestokk og bruk målestokken til å finne ut distansen, så kan du regne på hvor lang tid det tar å kjøre.
Prosent:
Si at du har valget mellom å bruke 1 stor buss som koster mer å leie enn 2 mindre busser, og i tillegg bruker den største bussen mer drivstoff. Hvor mye prosent billigere er det ene valget over det andre?
Funksjoner:
Klarer du å lage en funksjon for beregning av pris for bussene over med hensyn på tilbakelagt distanse? (med en del antagelser om fartsgrenser)
Valuta:
Det er vel en utenlandstur, så du kan først finne funksjonen over i norske kroner, så gjøre den om til utenlandske ved å tilpasse den litt med valutaregning.
Personlig økonomi:
Før opp økonomi til elevene på turen. Hvor mye har de tenkt å bruke? Hvor mye brukte de? Hvor mye overskudd/underskudd fikk dem etterpå?
Statistikk:
Før opp statistikk over hvor mye penger elevene tok med seg på turen. Finn gjennomsnitt, varians (osv, vet ikke hva dere har som pensum)
Vei, fart, tid & målestokk:
Lag et lite kart i målestokk og bruk målestokken til å finne ut distansen, så kan du regne på hvor lang tid det tar å kjøre.
Prosent:
Si at du har valget mellom å bruke 1 stor buss som koster mer å leie enn 2 mindre busser, og i tillegg bruker den største bussen mer drivstoff. Hvor mye prosent billigere er det ene valget over det andre?
Funksjoner:
Klarer du å lage en funksjon for beregning av pris for bussene over med hensyn på tilbakelagt distanse? (med en del antagelser om fartsgrenser)
Valuta:
Det er vel en utenlandstur, så du kan først finne funksjonen over i norske kroner, så gjøre den om til utenlandske ved å tilpasse den litt med valutaregning.
Personlig økonomi:
Før opp økonomi til elevene på turen. Hvor mye har de tenkt å bruke? Hvor mye brukte de? Hvor mye overskudd/underskudd fikk dem etterpå?
Statistikk:
Før opp statistikk over hvor mye penger elevene tok med seg på turen. Finn gjennomsnitt, varians (osv, vet ikke hva dere har som pensum)