Hei,Lektorn skrev:Læreplanen og nye krav om bruk av graftegner og CAS har vi snakket om i andre tråder, og der er vi såvidt jeg har skjønt rimelig enige.
Problemet er timingen av tråden din. Etter hektiske døgn rett før eksamen men utrolig mange spørsmål om GeoGebra fra elever som helt tydelig ikke har hatt basic opplæring, der blant annet jeg hadde kommet med flere 10-talls svar for å hjelpe til, kommer du med (nok) et syrlig innlegg om alle GG-spørsmålene. I tillegg legger du til en merkelig påstand om at mange mattelærerne ikke er lojale til faget. For å være ærlig føler jeg det som en ganske utilslørt kritikk av oss som prøver å hjelpe elevene med GG.
Jeg er fortsatt utsikker på om du mener vi kan være både lojale til faget og svare på spørsmål fra elever som sliter med IT-teknisk bruk av disse verktøyene, men jeg ser jo at du blir applaudert av andre. Som jeg har sagt før; kampen er tapt for denne gang så det hjelper ingen at vi benytter enhver anledning til å harselere og kritisere. Jeg opplever selv at denne kritikken smitter over på elever og blir en forklaringsmodell/unnskyldning for problemer og resultater.
At man diskuterer GeoGebra og CAS betyr ikke nødvendigvis at man ikke svarer på spørsmål rundt dem. Det er absolutt på sin plass at man svarer på slike spørsmål. Det er kjempeflott at du har svart på et titalls slike spørsmål, men er du den eneste som kan svare på slike spørsmål på dette forumet? Synes du at svarene dine ble motarbeidet gjennom denne diskusjonen?
Timingen er helt grei den. Det er nå skoen trykker, og det er nå både elever og andre ser konsekvensen av den nye eksamnensordningen. Da er det helt riktig å kunne ta diskusjonen.
Når det gjelder lojalitet tror jeg du misforstår. Å kunne svare på GeoGebraspørsmål og være villig til det betyr ikke at man er illojal til faget. Vi gjør det vi kan for elevenes beste (dette sier plutarco, også). Men! plutarco har et kjempepoeng når han/hun påpeker at i dette skoleåret har det i flere klasserom foregått GeoGebraundervisning (les: IT-teknisk kompetansebygging) på bekostning av matematikken. Har fagene fått større timetall? Har årsramme blitt endret? Nei. Fagets essens er under angrep fra et system som mener at å kunne noen kommandoer viser forståelse. Dersom CAS hadde vært erstattet med programmering eller lignende, da ville saken vært annerledes. Men, med hånda på hjertet, hvor mange elever tror du vil bruke GeoGebra i sitt studie på høyskoler/universiteter?
Ellers vil jeg påstå at egentlig er vi alle enige om den nye ordningen. Både du, jeg og plutarco, men det bør ikke vært galt av oss å si våre meninger. Vi er først og fremst autonome fagpersoner, og ikke bare nikkedukker for et system som frarøver unge mennesker muligheten til å få en sikkelig forståelse av faget.