1P matematikk eksamen 2016 høst

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

u woot

Joes skrev: Jeg er per i dag lærer for privatister, og anbefaler alltid, hvis de kan, at elevene velger 1PY/2PY, og ikke 1P/2P. De som har yrkesfaglig slipper mye lettere unna på eksamen, og får derfor også en god del bedre karakter.
Legg merke til at for privatister så betyr det ingenting om man velger 1PY/2PY eller 1P/2P. Man kan dog ikke veksle mellom f.eks 1PY og 2P. Men det var kanskje litt sent å få vite dette nå ;)
Så jeg som har gått studiespesialisering kunne ha byttet min 1T med 1PY istedenfor 1P?
Joes

Fysikkmann97 skrev:Innvendig volum av kisten:

ny bredde: 38 cm
ny høyde: 60,5 cm
ny radius: 19 cm

Det gir en grunnflate på $38 cm * 60,5 cm + \pi * (19cm)^2 = 3 433,1149479459 cm^2$

Ny lengde: 92 cm.

$V = G * l = 3 433,1149479459 cm^2 * 92 cm = 315 846,575211024 cm^3 = 0,32 m^3$

Forbehold om feil.
Her har du nok glemt at det var en halvsirkel ;)
123

Joes skrev:Og sammenligner man med 1PY, som faktisk har nesten samme læreplanmål som 1P, hvis vi ser vekk fra sannsynlighet, så er forskjellen dramatisk. Har laget fasiter både for 1PY og 1P denne høsten. Arbeidsmengde og vanskelighetsgrad er ikke sammenlignbar en gang. Fasitene har jeg ikke lagt ut her ennå, for elevene mine skal ikke ha eksamen før til sommeren, og de skal få prøve seg på høsteksamen om to uker :) Men etter dette legger jeg ut et fullstending løsningsforslag her, hvis ikke noen kommer meg i forkjøpet.

Jeg er per i dag lærer for privatister, og anbefaler alltid, hvis de kan, at elevene velger 1PY/2PY, og ikke 1P/2P. De som har yrkesfaglig slipper mye lettere unna på eksamen, og får derfor også en god del bedre karakter.
Legg merke til at for privatister så betyr det ingenting om man velger 1PY/2PY eller 1P/2P. Man kan dog ikke veksle mellom f.eks 1PY og 2P. Men det var kanskje litt sent å få vite dette nå ;)

så jeg kunne ha erstattet min karakter i T-matte med 1PY ?????
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

123 skrev: så jeg kunne ha erstattet min karakter i T-matte med 1PY ?????
Man kan kun erstatte karakterer som er fra samme fag. 1T er ikke det samme som 1PY
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
123

hco96 skrev: Man kan kun erstatte karakterer som er fra samme fag. 1T er ikke det samme som 1PY
Hva mener du? Jeg visste/vet ikke om man kan endre fra 1T til 1PY, men jeg er sikker på at jeg kan fjerne min 1T karakter fra mitt ordinære vitnemål i bytte mot en bedre 1P karakter.
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Jeg fikk beskjed av opptakskontoret på UiO at jeg ikke kunne bytte en 2PY karakter mot R1. Mener det burde være tilsvarende til forholdet mellom 1PY og 1T
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
blæ

Hei, da har jeg også sent en klage til min fylkeskommune. Det var en lettelse å se at andre her også reagerte på tid. Matte 2P var en drøm i forhold. I matte 1p fikk jeg ikke nok ark til innføring og ble sittende med hånden i været, fikk derfor kun levert 1 side, som var ca. de 5 første oppgavene. Utrolig kjipt når en har regnet ut alle oppgavene! En annen ting at det ikke bare er flere oppgaver en de jeg har regnet på før, det var flere oppgaver med flere svar, som totalt gjorde at del 1 fikk ca. 20 oppgaver. Samme for del 2.
På matte 2P ba jeg under oppstart om 2 ekstra ark, de sa nei at man fikk ikke det før under selve eksamen og at man måtte vente på tur, da jeg fortalte om min forrige episode hvor jeg satt 30 min sammenlagt å ventet på ark fikk jeg 2 innføringsark før oppstart, dette hjalp enormt. Når man betaler for en eksamen forstår jeg ikke hvorfor de skal være så strenge på arkene når konsekvensene kan bli som de ble i 1P. det er hundrevis av elever i samme rom, man kan ikke regne med at alle skal få hjelp umiddelbart som de tilsynelatende tror. De kan jo sitte der selv med en arm i luften til den går i dvale :p
Etter P1 ville jeg bare dø, og etter matte 2P var selvtillitten på plass. Takk for dette forumet og denne siden, made my day ! :)
AVS

olestudy skrev:
AVS skrev:
Mattenerden2 skrev:Hei! Ang. del 1 på eksamen så var det helt vilt mange oppgåver og liten tid. Eg har sendt mail til eksamenskontoret og forklart min opplevelse av del 1. Oppfordrer alle dere som følte på tidspresset til å gjøre det samme. Det skal ikkje være sånn, og det bør taes med i vurderingen. Mail adr er: eksamen@hfk.no
Jeg sender de en mail, jeg. :D
Jeg øver selv til S1 eksamen nå. I går gikk jeg igjennom 1 sett, brukte ca 2,5 timer del 2 og 2 timer del 2. fikk 43/60 poeng med litt forsiktighetsprinsipp for føring. Det var vår 2015 eksamen.
I dag gikk jeg igjennom høst 2015, brukte 1:44 på del 1 og 1:42 del 2. 24/36 poeng del 1 og 22/24 del 2 med forsiktighetsprinsipp.

Poenget er at man har god nok tid hvis man øver og er sikker på en del av stoffet. Jeg må selv øve på del 1 oppgaver med å føre det på en grei måte og samtidig gjøre utregninger riktig (noen slurvefeil kommer hele tiden). på en oppgave skulle jeg for eksempel multiplisere hel likning med -2 for å få en bedre annengradslikning(finne x). Glemte/misset ene leddet og dermed ble svaret feil.

Jo mer man øver, desto bedre tid får man! Skal ikke være for mange oppgaver. Kan du hele pensumet(som eksamen tester deg på!) så skal du fint gjøre hele settet og få "alt" riktig uten å egentlig stoppe opp og tenke (kun for å finne formler osv). Finner selv oppgaver jeg må finne tilsvarende løsninger på i Del 2, men med samme fremgangsmåte og hvis man skjønner hva man gjør, skal ikke tiden være et problem.

Jeg regnet hver eneste dag, i flere timer, og testet meg selv helt fint, også under oppsyn fra privatlærer. Problemet med 1p er at de har kuttet fra 3 timer på del en, til 2 timer på del en, uten å redusere antall oppgaver. Jeg har klart alt riktig, unntatt den éne oppgaven jeg ikke rakk. Synes det er spesielt å anta at "bare man pugger har man tid", noe som ikke stemmer.
123

Gjest skrev:
RRuna skrev: Her er det en feil
Oppg 11b = 75+15x, hvis du setter 90 betaler han 105 første gangen, hvilket han da ikke gjør. Koppen koster 90kr,altså "påfyll første gang" er en del av de 90kr.
Riktig.

y = 15(x-1)+90 = 15x-15+90 = 15x+75


å herrreeee, hvordan skal man klare dette med tidspresset på seg, man får jo knapt tid til å tenke, fyttikatta. Tok bare utgangspunkt i at om han ikke tar påfyll på blir det Y= 15*0 +90 = 90, men dette blir altså feil .. :S
bror

Scryedo skrev:Det stemmer ! den er til del 2.
det venndiagrammet kan gå å legge seg, herre for en oppgave å gi på eksamen.... ! :roll:
e9 kompis. Fakk udir.
theborv

Oppgave 5 b) - del 2

Utregning tar utgangspunkt i at bunnen er "inni" prismen, og ikke spikret på på utsiden.

Volumet består av: Volum(innvendig.prisme) + volum(innvendig.halv.sylinder)

Volum(innvendig.prisme) = l * b * h = 92 * 38 * 60,5 = 211508 cm^3

Volum(innvendig.halv.sylinder) = (pi*r^2*h)/2 = (pi*19^2*92)/2 = 52169,2876 cm^3

volum(innvendig.prisme) + voulm(innvendig.halv.sylinder) = 211508 + 52169,2876 ≈ 263677 cm^3
theborv

http://matematikk.net/side/1P_2016_h%C3 ... C3%98SNING

"Fasiten" til Oppgave 2 b) - del 2 er feil.
"Fasiten" sier BC = 20, men BC kan ikke være mindre enn CE = 28

Utregning ved bruk av forholdslikning:

BC / AC = CE / DC
x / 74,2 = 28 / 53 | *74,2
x * 74,2 / 74,2 = 28 * 74,2 / 53
x = 39,2

BC = 39,2
theborv

Oppgave 8 - del 2

a)

Tomt felt "håndball": 15
Tomt felt "fotball": 155
Tomt felt "basketball": 15
Tomt felt " fotball/basketball: ingenting

Det er det samme hvordan man fordeler antallet mellom "fotball" og "basketball" og "fotball/basketball"
Kunne like gjerne skrevet:
Tomt felt "håndball": 15
Tomt felt "fotball": 150
Tomt felt "basketball": 10
Tomt felt " fotball/basketball: 10

Det står ingenting i oppgaven om fordeling melom "fotball" og "basketball" og "fotball/basketball"
Jeg valgte å anta at siden det ikke stod noe, så var det heller ingen som havnet i "fotball/basketball", men det er tolkning.
theborv

Fasit forslaget til del 2 oppgave 7 b) og c) er feil da f(n)=3n^2−3n+2

b) f(n)=3n^2−3n+2

c) 1000 - 920 = 80
AVS

theborv skrev:Oppgave 8 - del 2

a)

Tomt felt "håndball": 15
Tomt felt "fotball": 155
Tomt felt "basketball": 15
Tomt felt " fotball/basketball: ingenting

Det er det samme hvordan man fordeler antallet mellom "fotball" og "basketball" og "fotball/basketball"
Kunne like gjerne skrevet:
Tomt felt "håndball": 15
Tomt felt "fotball": 150
Tomt felt "basketball": 10
Tomt felt " fotball/basketball: 10

Det står ingenting i oppgaven om fordeling melom "fotball" og "basketball" og "fotball/basketball"
Jeg valgte å anta at siden det ikke stod noe, så var det heller ingen som havnet i "fotball/basketball", men det er tolkning.
Jeg regnet ut den resterende informasjonen og fikk et helt annet tall.

Når du har regnet ut hvor mange som er igjen totalt (etter de vi har fått opplyst), kan man bruke resten av informasjonen i en krysstabell og finne svaret. :)
Svar