Oppdrift

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Kjelelokk
Pytagoras
Pytagoras

Jeg går på forkurs og skal snart ha fysikk eksamen..
Jeg sliter litt med å forstå oppdrift, ikke hva det er men hvordan jeg regner på det.
Er det noen faste formler? er det noen som vil prøve å forklare meg?
Ant

Arkimedes prinsipp skal du studere.
Jeg fant ikke noe bra eksempel på norsk, men på svensk. Håper du forstår svensk.

http://www.kursnavet.se/kurser/fy1201/f ... imedes.htm
Guest

Oppdrift er rett og slett vekten av det fortrengte volumet. γw=ρwg. For å regne ut oppdrift må du altså vite volumet som fortrenges og tettheten til væsken/gassen. La oss si du har en 1mx1mx1m trekloss med ρ=580kg/m3 som du dytter ned i ferskvann med tetthet ρ=1000kg/m3. Så slipper du klossen og lurer på om den vil flyte eller synke. Oppdriften er 1m31000kg/m39,81m/s2 og tyngden er 1m3580kg/m39,81m/s2. Ettersom 9810N>4120N vil klossen flyte. Egentlig er det bare tettheten til materialet som er viktig for å bestemme om noe flyter eller ikke i og med at de resterende faktorene er like.

Så kan du få et lite oppfølgingspørsmål for å sjekke om du har forstått dette. Når klossen når overflaten kommer den åpenbart ikke til å fortsette å stige oppover i lufta. Klossen kommer til å flyte helt til den stikker litt opp over vannflaten. Hvor mye vil klossen stikke opp? (tips: klossen stopper å flyte oppover når kreftene på den er balansert/like store)
Kjelelokk
Pytagoras
Pytagoras

takk, nå forstod jeg hvertfall litt mer.
så formelen for oppdrift pVg? og her er p masstetthet for vann, V er volumet på klossen og g er selvfølgelig konstanten g?
sorry, jeg må bare ta det med t-skje fra starten så jeg forstår ordentig..
Guest

Kjelelokk wrote:takk, nå forstod jeg hvertfall litt mer.
så formelen for oppdrift pVg? og her er p masstetthet for vann, V er volumet på klossen og g er selvfølgelig konstanten g?
sorry, jeg må bare ta det med t-skje fra starten så jeg forstår ordentig..
Det stemmer. p (som heter "rho") er tettheten til det som fortrenges, i dette tilfellet vann. Måles i g/cm3 eller kg/m3.
Pass på at V er volumet som fortrenges, ikke volumet av klossen. Dette er grunnen til at man bruker som betyr "fortrengt volum". Dersom HELE klossen er under vannoverflaten vil volumet av klossen være lik det fortrengte volumet. g er selvfølgelig konstanten g :)

Når det er sagt, om du skriver ρ eller p og eller V tror jeg har fint lite å si. Det er bare slik at man skal kunne skille de ulike størrelsene fra hverandre. p kan f.eks. i mange tilfeller bety trykk og blir derfor fort forvirrende.
Post Reply