R2- Geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Privatist004

Hei,

Er det noen som vet hvordan man finner svaret på Kapitteltesten til kapittel 7, oppgave 6b i "Matematikk R2" av Ashehoug ved å benytte CAS?

Oppgaven lyder som følger: Richard bestemmer seg for å sette 12000 kr inn på en konto i starten av året en del år fremover. Renten er 2,8 pr år.
A) Hvor mye har Richard på kontoen rett etter det sjuende innskuddet.
B) Hvor lenge må Richard spare før beløpet på kontoen passerer 170 000 kr.

Skriver inn akkurat det som står i fasiten at jeg skal gjøre: 12000*(1.028^n-1)/(1.028-1)=17000, n=1. Men det kommer ikke ut riktig svar. Lurer på om det kanskje kan være at det har kommet en nyere versjon av geogebra eller noe sånt? Noen som vet? :)
OYV

Du treng slett ikkje bruke summeformelen for geometriske rekkjer for å løyse dxette problemet !

Enklare løysing: Bruk summefunksjonen Sum( uttrykk , variabel , start , slutt) i CAS .

Dette verktøyet får du tilgang til ved å skrive inn dei tre første bokstavane sum...
OYV

Kor lenge( x år ) må han spare før det står 170000 kr på kontoen ?

Brukar summefunksjonen i CAS og stiller opp denne likninga:

12000* sum (1.028^( i - 1) , i , 1 , x ) = 170000

Denne ligningen løser du ved å trykke på "tilnærmet lik"- tasten (ved siden av X=-tasten) på verktøylinja.
OYV

Beklager feil instruksjon: Du må trykke på X= -tasten. Da vil løsningen dukke opp på neste linje i CAS-feltet.

Håper denne veiledningen kan være til hjelp .
Privatist004

Hei, tusen takk for svar!

Har prøvd på det du skrev og nå, men det fungerer fortsatt ikke. Får ikke ut svaret som det er meningen jeg skal ha :( Har du den nyeste versjonen av geogebra? Nesten så jeg håper det er noe forskjell på ulike utgaver og kommandoer av geogebra for om ikke så ser ikke dette så bra ut for eksamen...
OYV

Jeg benytter Geogebra 5. Nå har det kommet en ny versjon (Geogebra 6 ). Denne ligger( tror jeg ) ute på nettet
og kan lastes ned helt gratis.

For ordens skyld viser jeg hvordan du løser den første oppgaven i CAS (Geogebra 5):

12000 * Sum(1.028^(i - 1), i , 1 , 7)

Denne summen får du ved å trykke på "tilnærmet lik "-tasten lengst til venstre på verktøylinja. Gjør et forsøk !
Privatist004

På a oppgaven for jeg riktig svar (91 394,66 kr) :)! Men på b oppgaven får jeg ikke riktig svar. Hva får du som svar på b oppgaven?
Privatist004

Hei igjen,

Da fikk jeg endelig riktig svar. Super kleint, men hadde glemt en null. Beklager så masse! Fikk 12.1 som svar i CAS nå ved å putte inn: 12000*(1.028^n-1)/(1.028-1)=170000. Forhåpentligvis gjør jeg ikke den feilen igjen! :oops:
OYV

FLOTT! Nå gjenstår bare å kontrollere at du får samme svaret ved å bruke Sum- funksjonen i CAS.

Så vil jeg ønske deg lykke til med eksamensforberedelsene !
Privatist003
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 11/10-2017 15:29

Tusen takk og lykke til du også om du og er i eksamensforberedelsene :)!
Svar