3Punkter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mathme
Fermat
Fermat

Beskriv to metoder for å sjekke om tre punkter ligger på rett linje.

Hvis vi har A B og C, ligger de på rett linje hvis AB||BC, er det riktig ? Hvis det er riktig, hva er den andre metoden da ? :?:
fiasco
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta

Ja, den metoden du beskriver er iallfall den metoden jeg bruker, eventuelt sjekke om AB||AC, ikke sant? Du skjønner poenget.

En annen metode er å sjekke arealet til trekanten punktene definerer...

Edit: Vi har akkurat likt antall innlegg! :)
mathme
Fermat
Fermat

BMB wrote:Ja, den metoden du beskriver er iallfall den metoden jeg bruker, eventuelt sjekke om AB||AC, ikke sant? Du skjønner poenget.

En annen metode er å sjekke arealet til trekanten punktene definerer...
Ja, det er helt riktig, men jeg tenkte på en ting, kanskje hvis jeg tar et vilkårlig punkt på linja AC , og kaller den P...

da er OP = OA + t(AC) .... altså parameterfremstilling for en rett linje i rommet...

men jeg fikk hvertfall bekreftet at den første metoden var riktig, thanks m8 :D

Edit: haha, vi har samme antall innlegg ja, la merke til det med engang hehehe :D
fiasco
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta

Ja, metoden du beskriver burde også funke bra, faktisk en jeg ikke har tenkt over. Hovedpoenget da ville jo være å sjekke om det siste punktet ligger på den parametriserte linja som går gjennom to av punktene, i ditt tilfelle om punktet B ligger der.
Post Reply