Multiplikasjonspinsippet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Fem gode venner er ofte ute sammen. De er opptatt av variasjon.

a) På hvor mange ulike måter kan de sitte på en lang benk? Om Per sitter på høyre eller venstre side av Knut, regner vi som det samme.
b) Hvor mange ulike måter kan de sitte på langs et rundt bord? Om Per sitter på høyre eller venstre side av Knut, regner vi som det samme.

a) Her kan jeg vel begynne med 5! og dele på 2? Da blir svaret 60, som i fasiten.

b) Her ser jeg ikke helt hvordan jeg skal komme frem til svaret, som er 12.

Takknemlig for hjelp :)
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

I b) er ikke plasseringen tellende, en plassering 1,2,3,4,5 vil være det samme som 2,3,4,5,1. Dette er ikke tilfellet i a. Dermed vil hver plassering i b) kunne plasseres på 5 forskjellige måte i a).

Svaret blir da [tex]\frac{5!}{5*2}=12[/tex]
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Tusen takk skal du ha for god forklaring!
Perfeksjonist

Takk for gode råd, men er det mulig for deg å hjelpe en som ikke forstår sannsynlighet så godt som malef? Jeg skjønner ikke engang a... Skjønner at du må ta 5! og gjøre noe med det, men hva vil det si at det ikke spiller noe rolle om Per sitter på høyre eller venstre side av Knut, og rekkefølgen skal spille noe rolle? Hvorfor deler man på 2! ?
Svar