Integralet av e^(x^2)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
SonGoku
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 07/09-2007 19:05

Hei

Jeg vet at det ubestemte integralet [tex]\int e^{x^2}dx[/tex] ikke eksisterer, men hva er grunnen til det? Det finnes jo mange integraler som man i utgangspunktet skulle tro var umulig, men som det så viser seg at man kan benytte avanserte teknikker på for å løse (som f.eks å integrere i det komplekse plan). Kan det tenkes at det finnes "uoppdaget" matematikk som kunne bidra til å løse dette integralet, eller eksisterer det et bevis for det motsatte? Takker for alle svar.
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

SonGoku skrev:Hei

Jeg vet at det ubestemte integralet [tex]\int e^{x^2}dx[/tex] ikke eksisterer,
Hmm..det var nytt for meg!
Selvsagt eksisterer det en anti-derivert til denne funksjonen. Det som derimot ER bevist (av Liouville, tror jeg), er at en slik anti-derivert ikke kan skrives som en endelig kombinasjon av elementære funksjoner.

Det finnes jo mange integraler som man i utgangspunktet skulle tro var umulig, men som det så viser seg at man kan benytte avanserte teknikker på for å løse (som f.eks å integrere i det komplekse plan). Kan det tenkes at det finnes "uoppdaget" matematikk som kunne bidra til å løse dette integralet, eller eksisterer det et bevis for det motsatte? Takker for alle svar.
Vi kan jo selvfølgelig, til vilkårlig grad av presisjon, finne en tilnærmet løsning av problemet ved hjelp av numeriske teknikker.
Og det er jo fint!
TrulsBR
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 19/04-2005 21:31
Sted: Trondheim

Det var Liouville, ja.
Mer info kan finnes på denne linken:
http://www.sosmath.com/calculus/integra ... /fant.html.
SonGoku
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 07/09-2007 19:05

Hei

Jeg vet at det ubestemte integralet \int e^{x^2}dx ikke eksisterer,

Hmm..det var nytt for meg!
Selvsagt eksisterer det en anti-derivert til denne funksjonen. Det som derimot ER bevist (av Liouville, tror jeg), er at en slik anti-derivert ikke kan skrives som en endelig kombinasjon av elementære funksjoner.
Litt upresist skrevet fra min side, men uansett takk for svaret. Jeg vil anta at dette beviset er relativt avansert :shock:
Svar