2mx
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Se på linken på tilsvarende oppgave:scofield skrev:Oppgave 1
a) Finn t så vektorene blir parallelle.
[t+1,2] og [3,2t-2]
Er det ingen som kan dette?
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=15017
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Du får 2 likninger med 2 ukjent:
I: t + 1 = 3s
II: 2 = 2s(t - 1)
I gir: t = 3s - 1
sett dette inn i II:
2 = 2s(3s - 2) = 6s[sup]2[/sup] - 4s
3s[sup]2[/sup] - 2s - 1 = 0
så finner du s, og deretter t.
I: t + 1 = 3s
II: 2 = 2s(t - 1)
I gir: t = 3s - 1
sett dette inn i II:
2 = 2s(3s - 2) = 6s[sup]2[/sup] - 4s
3s[sup]2[/sup] - 2s - 1 = 0
så finner du s, og deretter t.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Et lite tips:
Jeg vet ikke hvor mange andre du har sendt PM til, men det er ikke første gangen du har sendt PM for å be om personlig hjelp. Post den som et vanlig spørsmål du, enten med et nytt topic for hvert spørsmål eller lage en samletopic for alle spørsmålene dine (du er suverent videregåendeforumets største spørsmåls-spørrer (om det er et ord)). De som er interessert i å svare på oppgaver leser her, og svarer når de kan.
Det vil nok hjelpe deg vel så mye å stille det opp så alle kan se det, og være tålmodig, enn å trykke det opp "i trynet" på alle og enhver. Sammenlign det med en salgsannonse. Ingen vil ha når det blir trykt opp til dem. Folk som er interessert leser aviser osv.
Jeg vet ikke hvor mange andre du har sendt PM til, men det er ikke første gangen du har sendt PM for å be om personlig hjelp. Post den som et vanlig spørsmål du, enten med et nytt topic for hvert spørsmål eller lage en samletopic for alle spørsmålene dine (du er suverent videregåendeforumets største spørsmåls-spørrer (om det er et ord)). De som er interessert i å svare på oppgaver leser her, og svarer når de kan.
Det vil nok hjelpe deg vel så mye å stille det opp så alle kan se det, og være tålmodig, enn å trykke det opp "i trynet" på alle og enhver. Sammenlign det med en salgsannonse. Ingen vil ha når det blir trykt opp til dem. Folk som er interessert leser aviser osv.
Støttet!Realist1 skrev:Et lite tips:
Jeg vet ikke hvor mange andre du har sendt PM til, men det er ikke første gangen du har sendt PM for å be om personlig hjelp. Post den som et vanlig spørsmål du, enten med et nytt topic for hvert spørsmål eller lage en samletopic for alle spørsmålene dine
Vi ønsker alle å hjelpe, men ingen på forumet er din personlige tutor (dersom de ikke har sagt seg villige til det på forhånd.) Ta tida til hjelp. Som oftest får du et svar etter en stund. Hopp heller videre på nye oppgaver dersom det er noen du står fast med.
Enig med postene ovenfor. Istedenfor å sende PM (til tilsynelatende en god del her på forumet) så kan du lage en egen spørsmålstråd.
Jeg foreslår dessuten at du leser en god del mer i boken din, siden spørsmålene dine for det meste er meget godt forklart.
Jeg foreslår dessuten at du leser en god del mer i boken din, siden spørsmålene dine for det meste er meget godt forklart.
En annen løsning til oppgaven over er å ekspandere til 3 dimensjoner og benytte seg av vektorproduktet:
[tex][t+1, \ 2, \ 0] \times [3, \ 2t-2, \ 0] \qquad = \qquad \left| \begin{array}{c c c} \vec i & \vec j & \vec k \\ t+1 & 2 & 0 \\ 3 & 2t - 2 & 0 \end{array} \right| \qquad = \qquad [0, \ 0, \ 2t^2 - 8][/tex]
Dersom alle komponentene i denne vektoren er 0 for en gitt t, vil vektorene være parallelle. Vi ser at dette skjer for t=[symbol:plussminus]2
[tex][t+1, \ 2, \ 0] \times [3, \ 2t-2, \ 0] \qquad = \qquad \left| \begin{array}{c c c} \vec i & \vec j & \vec k \\ t+1 & 2 & 0 \\ 3 & 2t - 2 & 0 \end{array} \right| \qquad = \qquad [0, \ 0, \ 2t^2 - 8][/tex]
Dersom alle komponentene i denne vektoren er 0 for en gitt t, vil vektorene være parallelle. Vi ser at dette skjer for t=[symbol:plussminus]2
Jeg har to spørsmål.
Oppgave c)
[t+1,2] og [3,2t-2]
Løsning :
[t+1,2] og s*[3,2t-2]
Får to likninger :
(1) t+1=3s
(2) 2=2s (t-1) "Hvordan blir det -1 ,skal det ikke være -2 istede?"
(1) gir t=3s-1
Setter dette inn i (2)
2=2s(3s-2)=6s^2-4s
3s^2-2s-1=0 "Hvordan fant man andregradslikning utifra den forrige likningen?"
Oppgave c)
[t+1,2] og [3,2t-2]
Løsning :
[t+1,2] og s*[3,2t-2]
Får to likninger :
(1) t+1=3s
(2) 2=2s (t-1) "Hvordan blir det -1 ,skal det ikke være -2 istede?"
(1) gir t=3s-1
Setter dette inn i (2)
2=2s(3s-2)=6s^2-4s
3s^2-2s-1=0 "Hvordan fant man andregradslikning utifra den forrige likningen?"