Navnet på matematisk "feil"?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
doffar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 11/11-2007 14:05

Hallo
jeg har komme over en gåte som vrenger litt framstillingen av enkle mattestykker og som gjør at noe "forsvinner". Jeg har hørt at denne typen "feil" har et navn eller kalles noe spesielt, me jeg klarer ikke å finne ut av hva det heter. Noen som vet? Gåten står under:


3 venner drar ut på telttur, og må betale for teltplassen til en lokal bonde. Han krever 30 kroner for en natts leie av plassen. Etter en stund finner bonden ut at han tok litt mye betalt og gir hjelpegutten sin 5 kroner, som hjelpegutten skal betale dem tilbake. Hjelpegutten finner snart ut at man ikke kan dele 5 kronestykker på 3 personer, så han beholder 2 kroner selv og gir hver av turistene 1 krone hver.
Da har hver av personene betalt 9 kroner hver: 9*3=27. Pluss de to som hjelpegutten beholdt = 29 kroner.
Hvor ble det av den siste krona?


Jeg skjønner hvor den siste kronen ble av, jeg lurer på om dette fenomenet har et navn eller kalles noe spesielt. Mener å ha hørt noe.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Jeg vet ikke om dette har et spesielt navn, men feilen ligger i at oppgavefortelleren "lurer" leseren til å tro at beløpet betalt er summen av pengene vennene har betalt og hjelpegutten har beholdt. Dette gir ikke matematisk mening.

Vennene har betalt 27 kr, dette stemmer.
Bonden og hjelpegutten har tilsammen 25 + 2 = 27 kr

Så alt er i sin skjønneste orden
Publius
Cayley
Cayley
Innlegg: 50
Registrert: 01/12-2007 21:40

Dette blir vel det samme som å telle på fingrene sine på ene hånden og si "en, to, tre, fire, fem" og på den andre: "ti, ni, åtte, sju, seks". "5 + 6 = 11, ergo jeg har 11 fingre"..
aadnk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 09/06-2007 17:46

Tenker du på begrepet paradoks, kanskje?
Publius
Cayley
Cayley
Innlegg: 50
Registrert: 01/12-2007 21:40

Et paradoks er mer en selvmotsigelse, bare enda dypere. Eller som wikipedia sier det: et tilsynelatende sant utsagn som fører til en selvmotsigelse. Et eksempel er det at du aldri kan komme deg til et sted, siden du reiser halve veien, så halve veien av det igjen, og halve veien av det igjen... Zenos paradoks heter det. Den oppgaven har bare en feil framstilling..
Svar