Kom ikke inn, hva nå?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Jeg hadde søkt sivøk. studiet på NHH fra høsten av. Idag fikk jeg svar, av mine totale 59.8 poeng, var grensen 60! Så snakk om å bli slått på målstreken! Ved neste opptak får jeg 2 alderspoeng til, så da skulle marginen være god, men...

Etter å ha holdt endel på med matematikk og blitt litt kjent med mange av dere her, tror jeg kanskje dette var et av skjebnens artige spillopper, for jeg har tenkt at økonomi muligens kan bli kjedelig i lengden.

For de av dere som har lagt merke til at jeg har holdt på med 3MX i sommer, så er jeg jo godt igang, så å ta privatisteksamen i 3MX vil trolig gå fint, siden det enda er lenge igjen. Tenker kanskje på å ta et år og holde på med fysikk og kjemi nå, og søker derfor råd om hva som kan være interessant å søke nesteår igjen, dersom man har de fagene.

Jeg vil med andre ord vite litt av hva dere andre realister planlegger å bli, og ikke minst hvorfor. Siden vi deler interesse for matematikk, så er det absolutt ikke umulig at jeg vil like kjemi og fysikk like godt som flere av dere andre her.

Denne posten er litt diffus og dårlig formulert merker jeg, men det kommer vel av at jeg har rimelig mange tanker i knollen pga avslaget.

Edit: Håper dere er like flinke til å dele om dere med deres drømmer og ambisjoner, som dere er til å dele kunnskapen dere har.
Sist redigert av MatteNoob den 19/07-2008 17:30, redigert 1 gang totalt.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Oj. "Kondolerer" kan man nesten si.

Selv fikk jeg vite i går at jeg kom inn på matematikkstudiet ved UiO (Matematikk, informatikk og teknologi). Der var det ikke noe snitt.

Jeg valgte det studiet av ren interesse, uten noen spesielle framtidsplaner. Jeg vet bare at det har ganske mange muligheter - uten at jeg kan nevne særlig mange av dem (de klassiske lærer, lektor, professor, osv er jo alltid der).
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Oi, det var skikkelig leit. Skulle virkelig ha ønsket at du kom inn, du er en utrolig flink elev og har sikkert veldig gode karakter fra vgs. Håper virkelig at lykken er med deg neste gang.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

lodve skrev:Oi, det var skikkelig leit. Skulle virkelig ha ønsket at du kom inn, du er en utrolig flink elev og har sikkert veldig gode karakter fra vgs. Håper virkelig at lykken er med deg neste gang.
Hehe, takk for det, lodve. Jeg setter pris på oppmuntringen. May the force be with me :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Hva hadde du som andrevalg da?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

FredrikM skrev:Hva hadde du som andrevalg da?
Sivøk i Bodø, men det gidder jeg ikke. Det ble bare "plassert" der, siden jeg ikke hadde kompetansen (realfagene) til å søke siving eller noe annet realfagsorientert ved NTNU.

edit: skriveleif.
Sist redigert av MatteNoob den 19/07-2008 18:17, redigert 1 gang totalt.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Frykt ikke MatteNoob, se denne TED talken. :)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Emomilol skrev:Frykt ikke MatteNoob, se denne TED talken. :)
Hehehe, ja, ser den nå. Er veldig enig i mye av det han sier, og jeg er ikke så skuffet for å være helt ærlig, for jeg har vært småredd for at "money talk" muligens kan bli fryktelig kjedelig og lite motiverende i lengden.

Etter å ha tittet litt på Walter Lewin sine forelesninger i fysikk via MIT, har jeg også tenkt at det kan være interessant å lære mer om. Det er også derfor jeg spør hva dere som allerede har mye realfagsbakgrunn vil gjøre.

Når det gjelder "happiness", så har jeg en 6-episoders britisk dokumentarserie fra BBC. Den er også en "eye-opener" på lik linje med denne "talken" :]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Ikke noe å "deppe" for. Tror du passer bedre i matte, fysikk og kjemi miljø. Jeg synes forøvrig disse kunstige snitta er helt koko.

Kos deg med 3MX og evt matte/fysikk/kjemi studier senere. Da er mulighetene legio. :)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Leit å høre du fikk avslag for det første :)

For det andre vil jeg si du er veldig flink med matematiske emner og forståelsen din er slående. Jeg liker å tro jeg en dag snart kan mestre matematikken med samme "glans" som deg.
I fysikk, har jeg inntrykk av, treffer man matematikken som er på fronten av matematisk forståelse. Å kunne eksperimentere, både i laboratorie og ved tenkte eksperiment er en utrolig gøy ting å kunne. Kjenne til nåtidens teorier om mekanikk/magnetisme/quantum fysikk, eksperimentelle fakta og formler er for godt til å være sant, å bygge på det er som å bygge på et gigantisk tårn, som strekker seg langt forbi månen :D Blir nesten rørt her :wink:

Newton sa: "Hvis jeg har sett lengre enn andre, er det fordi jeg står på skuldrene til kjemper." Og han er vis som sier så, og vi er vis som stiller oss opp på Einsteins, Heisenbergs og hans skuldre igjen, om ikke bare for å prøve å forstå et lite fragment til av tilværelsen vår :)

Bryr meg ganske lite om jobb i denne gården, mer opptatt av de finere kunster 8-)(men får lett jobb da en kan om disse). Tok meg lang tid å forstå matematikk var den suverent fineste, da den er basisen til alt annet vakkert vi har laget, musikk, estetisk skjønnhet, you name it.

Økonomi er så som så, og det er tydelig vi trenger det, men å leke med naturen, og hvordan vi oppfatter den, som f.eks en gitar som bare sender vibrasjoner ut gjennom luften og til et anett instrument som bare plukker opp vibrasjonen(øret), og det å lære seg nok om fenomenet til å kunne manipulere det til å bli som den fineste sangfugls sang.

Og siden dere nå snakket om "ekte" tilfeldighet forrige dagen så vil jeg avslutte med å fortelle om et eksperiment holdt ved veldig mange tilfeller nå: Rundt i hele verden idag er det plassert "random number generators"(elektroniske "terninger") som oppfatter intensjoner har de funnet ut. Disse har de fått til å gi et "biased" resultat ved mange tilfeller, bare ved at forsøksemnet uttrykte sin intensjon ovenfor rng'en. De tenkte da å plassere flere over hele verden og se om "tilfeldighet" i generatoren blir påvirket av verdens "samlede" intensjoner ved f.eks 9/11, tsunamien og lignende andre begivenheter, planlagte eller tilfeldige, og det er påvist med rimelig sikkerhet, at tilfeldighet er absolutt avhenging av den som observer og dens intesjoner. Lang digresjon her, men håper dette kan være av litt interesse for deg.

Bør også sjekke ut The Twin slit experiment, "What The Bleep Do We Know" Down the rabbit hole version er en litt sånn "religiøs" film omtrent, men mye resultater som er utrolig interessant, blant anett twin slit eksperimentet. Og poenget med den er vel å vise hvor lite vi egentlig vet om verden idag. Snakker veldig mye om vår oppfatning av verden, og spesiellt frontlappen("prefrontal cortex) som han her Dan fyren Emomilol postet :) Morsom kar og :lol:

Hehe, lang post, håper det er av interesse i det hele tatt :)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Janhaa skrev:Ikke noe å "deppe" for. Tror du passer bedre i matte, fysikk og kjemi miljø. Jeg synes forøvrig disse kunstige snitta er helt koko.

Kos deg med 3MX og evt matte/fysikk/kjemi studier senere. Da er mulighetene legio. :)
Helt sant, det tror faktisk jeg også :] Nå har jeg i tillegg en god unnskyldning for å kunne drive på med selvstudie i et helt år!!! :D

@ Bartleif:
Takk for komplimentene angående matematikkforståelsen, men den er ikke bra! Det er mange ganger jeg leser innleggene dine og lærer av dem. Faktisk vil jeg påstå at jeg har lært mer her, enn av bøkene. Mange ganger kan jeg bli frustrert fordi jeg ikke forstår noe, og da svetter jeg mens jeg humper opp og ned på stolen... hahaha.

Helt enig med deg i det du sier om Newton og sitatet hans. Sprøtt at han som var så enormt viet til det han drev med, faktisk var ydmyk nok til å komme med det sitatet der. Jeg har faktisk en dokumentar om Newton, og i den påstår de at han var alkymist. Dette skal vissnok være relativt ny informasjon man har funnet gjennom å saumfare hans gamle skriverier.

Har lest litt om randomness og Global Consciousness Project. Sprøe saker!

Du nevner også "double slit experiment", det er virkelig sprøtt. Jeg har sett det bli utført en rekke ganger, fra utdrag av "N_E_W Age" (går ikke å skrive ny på engelsk her) filmen du nevner (What the bleep do we know) til Walter Lewins forelesninger på MIT. Virkelig sprøtt at protoner kan oppføre seg som både bølger og lys!

Takker forøvrig for lang og inspirerende post, en merker lett at du har dilla, hehe :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Angående Newtons ydmykhet skal det sies at sitatet er tatt i fra et brev Newton skrev til Robert Hooke. Siden begge hadde arbeidet for å forstå/beskrive gravitasjonskreftene havnet Newton og Hooke i krangel om hvem som skulle få anerkjennelse, og siden Hooke var en relativt lav mann antas det at nevnte sitat er ment som en fornærmelse. (Har jeg hørt, da. :))
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

@ Emomilol:

Hahaha, nå lo jeg godt! Veldig artig anekdote (om man kan kalle det, det).
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Ingenting er værre enn sitater tatt ut av sammenheng. :)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Emomilol skrev:Ingenting er værre enn sitater tatt ut av sammenheng. :)
Hahaha, tror jeg skjønner hva du sikter til :D
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Svar