lasermåling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gill
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 993
Registrert: 24/03-2008 19:04

En politipatrulje skal foreta en radarkontroll ved innkjørselen til en tunnel. Veien antas å være rett og går i nord/sør-retning. 200 m fra tunnelåpningen står et skilt som angir hastigheten til 70 km/h. En politimann som står 200 m rett vest for tunnellåpningen retter en laserpistol mot en bil idet den passerer skiltet. Laserpistolen
angir at avstanden til bilen avtar med 65 km/h ved dette tidspunktet.
Kjører bilen for fort? Svaret skal begrunnes.

Jeg har prøvd å tegne det opp og kommet fram til at det eneste slingringsmonnet ved målingen er avstanden fra laseren til skiltet. Men laser er jo lys med en bestemt bølgelengde så hvorfor skulle 283 meter gjøre noen forskjell for målingen.

Hvordan starter jeg her?
ærbødigst Gill
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Nå er ikke jeg 100% sikker, men her er noen av faktorene jeg tenker på.

Politimannen måler ikke vinkelrett på bilen, derfor avtar avstanden mot politimannen "saktere" enn dersom han sto rett foran bilen da han skjøt.

Politiet gir 10 km/h "publikumsrabatt" fordi det, på tross av laserens sikkerhet, kan oppstå feil. - Lasere skal stå i stativ og vissnok kalibreres ofte.

Uansett, håper det første hjelper deg videre.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Er ikke avstanden fra laseren til bilen lik [symbol:rot] (200^2+200^2) ?
Edit: mener begynnelsesavstanden, dvs i fra skiltet til der politimannen står!
fiasco
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

gill skrev:En politimann som står 200 m rett vest for tunnellåpningen retter en laserpistol mot en bil idet den passerer skiltet.
Mens linken Janhaa peker til sier:
Parmenides skrev:En politimann som står 200 m rett øst for tunnelåpningen retter en laserpistol mot en bil
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Har ingen betydning om det er øst eller vest. avstandene er identiske og avstanden minker fortsatt. dvs. bilen kjører mot tunnelen.

Tegn figur, kaller x for avstanden mellom politimannen og tunnelen, z for avstanden mellom politi og skilt. y for avstanden mellom skilt og tunnel.

relasjon:

[tex]z^2=x^2+y^2[/tex]

Du får oppgitt at avstanden [tex]z[/tex] AVTAR med 65km/t, dvs. [tex]\frac{dz}{dt}=-65[/tex] når [tex]z=\sqr{0.2^2+0.2^2}[/tex]

Kan du nå ved hjelp av relasjonen og implisitt derivasjon finne [tex]\frac{dy}{dt}[/tex] ?
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Parmenides
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 08/09-2007 01:09

Olorin skrev: Kan du nå ved hjelp av relasjonen og implisitt derivasjon finne [tex]\frac{dy}{dt}[/tex] ?
Hei, implisitt derivasjon er nytt for meg, men jeg slo det opp. Blir dette riktig?

x[sup]2[/sup] + y[sup]2[/sup] = z[sup]2[/sup]

dx[sup]2[/sup]/dt + dy[sup]2[/sup]/dt = dz[sup]2[/sup]/dt

2x*(dx/dt) + 2y*(dy/dt) = 2z*(dz/dt)

2*0.2*(0) + 2*0.2*(dy/dt) = 2* [symbol:rot] (0.2[sup]2[/sup] + 0.2[sup]2[/sup])*(-65)

(dy/dt) [symbol:tilnaermet] -91.9

I nest siste linje er jeg usikker på hvordan jeg skal uttrykke (dx/dt); jeg vet jo at denne deriverte må være 0 fordi avstanden x mellom politiet og tunnelåpningen er en konstant.

Kan jeg føre det slik? Takk igjen.
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jepp det er riktig å føre det slik
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
gill
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 993
Registrert: 24/03-2008 19:04

Jeg løste den ved derivasjon og fikk riktig svar. Fant et uttrykk for veien fra skiltet til tunnelen og deriverte. Brukte at jeg visste c'(t)=65 km/h når t=0Men jeg har hørt at oppgaven kan løses ved [tex]\frac{65}{sin45}[/tex]

Er det noen som kan froklare det?
ærbødigst Gill
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

gill, jeg var studass i matematikk 1 i fjor, og mange prøvde seg på halvdårlige argumentasjoner med noe vinkler som *kanskje* i noen tilfeller førte til korrekt svar. Det oppgaven er ute etter er å derivere. Geometri er ikke pensum til eksamen. Men ja, oppgaven kan løses ved å dekomponere fartsvektoren til bilen, men vektorer er ikke pensum før matematikk 2.
Svar