Grundig forklaring på kombinatorikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Vet ikke helt om dette er riktig forum, men siden jeg går på vidergående så prøver jeg meg her. Det vi nå holder på med er et kapittel om sannsynlighet og kombinatorikk.
Det grunnleggende innenfor begge emnenne sitter, men jeg sliter kraftig med vanskelige oppgaver angående kombinasjoner og til dels permutasjoner.

Ville være flott om noen her kunne ta seg tid til å forklare hvordan man går frem for å løse slike oppgaver. Svarene bryr jeg meg ikke så om bare jeg forstår hvordan jeg skal gå frem når jeg løser oppgavene

Og ja jeg vil løse oppgavene mattematisk ikke ved prøving og feiling eller å sette opp alle mulighetene
10 jenter drar på tur og ankommer enn hytte. Denne hytta har
3 soverom, hver med 4 senger.
Hvor mange kombinasjoner gir dette ?
(Dette var alt som stod i oppgaven men antar at valg av rom og seng er likgyldig)
Slik jeg tenkte var at jentene har to måter de kan sove på
3 3 4 og 4 4 2
Et rom vil alltid inneholde 4 jenter og et rom vil alltid inneholde 3 jenter eller 2 jenter. Det siste rommet spiller ingen rolle da det er bare resten som vil sove der.

[tex](10C4) * ( (6C4) + (6C3) ) [/tex]

Om noen kunne være en knupp ville det vært gøy å vite hvordan man løste disse oppgavene om rom og seng spillte en rolle


Sir lancelot og hans 5 riddere sitter rundt det runde bord.
Etter en opphetet diskusjon er alle blitt uvenner med personen som sitter til høyre og til venstre. Hvor mange nye bordplasseringer finnes det, slik at ingen sitter vedsiden av en person de misliker?
Hver person har 2 personer han misliker og 3 han ikke misliker
da har han tre valg for høyre og to valg til venstre

2 * 6 * 3 = 36

Antar at dette er feil, man kan ikke bevise det noe videre alternativt:

[tex]\frac{6!}{2!*6}[/tex]

Som antagligvis blir feil også :/
Svar