Trenger råd til beregning av denne oppgave.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

En linje l har parameterframstillingen

l: x=1+2t
y= 2 + t

Et punkt P(4,1) ligger utenfor linjen.

Regn ut avstanden fra P til linjen l.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Her er det mange måter å gå frem på, men en grei måte er å først finne en vektor som går fra P til et vilkårlig punkt på linja. Deretter vil du kreve at denne vektoren skal stå normalt på linja, for da vil lengden av vektoren være kortest mulig (og da er lengden av den avstanden du er ute etter.) At vektoren skal peke normalt på linja betyr at skalarproduktet mellom den og retningsvektoren til linja skal være 0. Er denne informasjonen nok til å komme i gang?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

jeg er fortsatt usikker. Kan du gi noen mer tips, takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har ikke så mye tid igjen, men

1. Finn en vektor fra P til et punkt Q på linja med koordinatene (1+2t, 2+t).
2. Finn retningsvektoren [tex]\vec{v}[/tex] til linja.
3. Finn t slik at vektoren du fant står normalt på retningsvektoren. Det vil si at [tex]\vec{PQ} \cdot \vec{v} = 0[/tex]. Dette gir en ligning som du kan finne t fra.
4. Nå har du funnet verdien for t som gjør at [tex]\vec{PQ}[/tex] står normalt på linja. Da vil [tex]|\vec{PQ}|[/tex] gi deg avstanden fra punktet til linja.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Kunne du vise meg hvordan jeg utfører den beregningen?

På forhånd takk..
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

1. Slå opp i boken din om hvordan du finner en vektor mellom to punkt. Det er noe av det enkleste du kan gjøre med vektorer. Kort sagt: Hvis du har to punkter med koordinatene [tex]A = (x_1, y_1)[/tex] og [tex]B = (x_2, y_2)[/tex] så er vektoren fra A til B gitt ved

[tex]\vec{AB} = [x_2 - x_1, y_2 - y_1][/tex]

2. Retningsvektor står garantert forklart under parameterfremstilling eller lignende i boken din. Dette er også noe du bør lese gjennom og prøve å forstå. Men kort sagt, har du en parameterfremstilling

[tex]x = a + ct, \\ y = b + dt[/tex]

så er [tex](a,b)[/tex] et punkt linja går gjennom, og [tex][c,d][/tex] er linjas retningsvektor.

Når du har funnet disse to vektorene så kan vi ta det derifra. :)
Slike ting som å finne retningsvektor og vektor mellom forskjellige punkter er ting du nesten er nødt til å lære deg å gjøre på egenhånd. Det er ting som godt kan komme på del 1 på eksamen, bare så det er sagt. Jeg tviler på at du vil lære særlig mye av å bare se oppgaven bli gjort for deg. Det er mye bedre om du forsøker å gjøre hvert steg selv, og så får hjelp når det stopper opp!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

takk for svar.

Betyr det at vi skal trekke P(4,1) fra (1+2t, 2+t) ?

[4 - (1+2t), 1 - (2+t)] = [3-2t, -1+t] ?

er jeg på riktig spor?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nå er du på riktig spor ja! :) Det er en liten regnefeil i y-komponenten til vektoren. Det skal være -t, ikke +t.

Ok, så nå har du funnet en vektor fra et punkt på linja og til det faste punktet P som du skal finne avstanden til. Det neste steget er å finne retningsvektoren. Så skal du kreve at [tex]\vec{PQ}[/tex] og [tex]\vec{v}[/tex] skal stå vinkelrett på hverandre. Det er det samme som at skalarproduktet mellom dem er 0. (Dette er et veldig viktig resultat som du må huske på! Hvis to vektorer står vinkelrett på hverandre så er skalarproduktet mellom dem 0.)

Når du setter opp det så får du en ligning med t som ukjent.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei

er ikke retningsvektor slik du skrev de t - tallene,

[2t, t]

eller

[2t, -t] ?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nei, retningsvektoren består av de tallene som er ganget med t i parameterfremstillingen. Igjen, jeg anbefaler deg å lese i boken. Det er det sikkert forklart en del mer rundt dette. :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Kan ikke du forklare meg jeg har ikke boken foran meg nå...plz
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Svar