Muntlig eksamen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
NomeX
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 28/01-2008 19:45

TEMA: SKOLETUR STIKKORD: Budsjett/finansiering
Sparing
Prosent
Vei,fart,tid
Kjøp og salg
Rabatter
Grafer og funksjoner
Ulike måleenheter
Kart/målestokk

Noen som har noen forslag til ulike oppgaver satser 4-5
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Antar dette er sånn lage selv og presenter oppgave.. Bare å starte.. Fantasien setter ikke grenser og satser på 4-5 så burde du klare å starte ganske greit selv... Begynn så kanskje vi kommer med noen innvendiger og alternative oppgaver :D... Lettere for oss også, men når skal du opp?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
NomeX
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 28/01-2008 19:45

På Onsdag
NomeX
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 28/01-2008 19:45

NomeX skrev:TEMA: SKOLETUR STIKKORD: Budsjett/finansiering
Sparing
Prosent
Vei,fart,tid
Kjøp og salg
Rabatter
Grafer og funksjoner
Ulike måleenheter
Kart/målestokk

Noen som har noen forslag til ulike oppgaver satser 4-5
1 oppgave med at jeg setter penger i banken, og kor lang tid det tar får jeg får nokk til turen vist det er så så amsse rente
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ja.. kan jo ta utgangspunkt i et kart, måle luftavstand og veiavstand.. hvor lang tid du vil beregne ved å kjører så og så fort i gjennomsnitt, Stopper på x antall bensin stasjoner og legger igjen x antall kroner og hvor mye av dette er brukt på bensin når det koster y kr for liter'n og avstanden du har tilbakelagt...

Si du skal over en fjellovergang og lage en graf over stigningene fra oslo til bergen hvis du sier at du kjører en eller annen rute dit.. Mange forslag, bare litt grovt tenkt det her, men finn ut alle oppgaver i løpet av i dag også regner du på det i dag også i morgen så regner du igjennom alt to ganger og planlegger hvordan du skal presentere det hele så går det nok strålende :D
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
NomeX
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 28/01-2008 19:45

meCarnival skrev:Ja.. kan jo ta utgangspunkt i et kart, måle luftavstand og veiavstand.. hvor lang tid du vil beregne ved å kjører så og så fort i gjennomsnitt, Stopper på x antall bensin stasjoner og legger igjen x antall kroner og hvor mye av dette er brukt på bensin når det koster y kr for liter'n og avstanden du har tilbakelagt...

Si du skal over en fjellovergang og lage en graf over stigningene fra oslo til bergen hvis du sier at du kjører en eller annen rute dit.. Mange forslag, bare litt grovt tenkt det her, men finn ut alle oppgaver i løpet av i dag også regner du på det i dag også i morgen så regner du igjennom alt to ganger og planlegger hvordan du skal presentere det hele så går det nok strålende :D
Vist jeg tar utgangspunkte at det er 600 Kilometer til Oslo, og gjennomsnitts farta dit er 80 kilometer, kan du hjelpe meg videre?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

[tex]s = v\cdot t[/tex]

Altså får vi at:
[tex]t = \frac{s}{v} = \frac{600 \ km}{80 \ km/t} = 7,5 \ timer[/tex]
NomeX
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 28/01-2008 19:45

Realist1 skrev:[tex]s = v\cdot t[/tex]

Altså får vi at:
[tex]t = \frac{s}{v} = \frac{600 \ km}{80 \ km/t} = 7,5 \ timer[/tex]
La oss si at valget sto mellom drosje og buss. La oss si at buss turen kosta 1000, ,mens drosjen kosta 1700. Kass regner jeg kor mye jeg sparte i prosent?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Finne ut hvor mange kroner du sparte, og deretter hvor mange prosent det er av 1700.
NomeX
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 28/01-2008 19:45

Jeg fikk hjelp til å lage en oppgave, men har problemer med å løse den :S

1 liter vaffelrøre gir 10 vaffler. Ingrediense koster 32 kroner. Hvor mye koster hver enkelt vaffel vist det blir 50 kroner per liter røre?
JanThomas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 12/06-2009 23:00
Sted: Parkveien

NomeX skrev:Jeg fikk hjelp til å lage en oppgave, men har problemer med å løse den :S

1 liter vaffelrøre gir 10 vaffler. Ingrediense koster 32 kroner. Hvor mye koster hver enkelt vaffel vist det blir 50 kroner per liter røre?
eh, mulig jeg er helt på bærtur nå, men blir ikke svaret 5kr? altså, hvis det koster 50kr for en liter, blir det jo 5per vaffel. jeg ser ikke helt hvor de 32kr, kr for ingrediensene kommer inn?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Det er riktig det, JanThomas. 1 liter røre gir 10 vafler og koster 50 kroner. Altså koster 10 vafler 50 kroner, og dermed 1 vaffel = 5 kroner.
andsol
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 01/03-2009 16:13

Her kan man vel problematisere litt; regner med at meningen egentlig er at man skal gå 50 kroner i overskudd per liter røre dermed må man tjene 50+32=82 kroner på de 10 vaflene, altså 8,2 kr per vaffel.

dermed er det naturlig å anta at man burde kreve enten 8 kr per vaffel, som er nokså nært, eller 10 kroner, som er et rundere tall (8,50 eller 9 virker som unaturlige priser)
Svar