fibonacci oppgave

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stjerneskuddet2
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 04/02-2010 20:38

er det noen som vet hvordan man kan lage en enkel oppgave som har med fibonacci å gjøre. Går i tiende klasse, men vi har såvidt akkurat lært oss hva fibonacci er. Men skal ha muntlig og det er mange som har sagt at vi burde ha med en fibonacci oppgave. Men sannheten er at vi ikke aner hvordan man kan lage en oppgave ut av dette? Skulle gjerne også vært knyttet til temaet "ny bolig". Noen som kan hjelpe oss på riktig spor? :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
stjerneskuddet2
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 04/02-2010 20:38

ikke for å være utakknemlig, men hjelper meg ikek så mye. Det var sånn vi hadde på eksamen og det fikk jeg til. Men vet ikke hvordan JEG skal lage en oppgave om fibonacci, og det skal ha med ny bolig å gjøre..
Men takk for svar :)
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Når du vet at dette skal være relevant med bolig, så synes jeg du er lite kreativ. Ser du på det første bildet som Nebuchadnezzar linket til, så kan du jo nesten umulig la være å se at disse firkantene kan være forskjellige rom inne i et hus/en leilighet..
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Og hvem har ikke hørt om hybelkaniner :lol:
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
stjerneskuddet2
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 04/02-2010 20:38

ser den nå, men er ikke alltid like enkelt å tenke sånn..
stjerneskuddet2
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 04/02-2010 20:38

haha, sant.. :D
Svar