Marius hopper fra 5 meteren på sentralbadet...

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
KabelDue
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 16/08-2010 19:18

Hei.

Marius hopper fra 5 meters høyde ned i et basseng.

Hvor stor fart har Marius rett før han treffer vannet?


Noen som har et regnestykke til denne oppgaven her?

Takk til den som kan svare :)
jau jau
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Mener det blir sånn:
====================
[tex]v=\sqrt{2gh}[/tex]

v: fart
g: 9,81 m/s^2
h: høyden
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
gelali
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 176
Registrert: 10/04-2009 22:04

Vel du har setningen for mekanisk energi bevart, hvis vi ser bort fra luftmotstand da:
[tex]E = mg{h_0} + \frac{1}{2}m{v_0}^2[/tex]
[tex]mgh + \frac{1}{2}m{v^2} = mg{h_0} + \frac{1}{2}m{v_0}^2[/tex]

Vi setter nullnivået ved vannivået, derfor blir h=0. Før han hopper så har han en potensiel energi lik [tex]{E_{{p_0}}} = \frac{1}{2}m{v_0}^2[/tex] og v0=0. Dermed får vi:
[tex]\frac{1}{2}m{v^2} = mg{h_0}[/tex]
Vi finner et uttrykk for v:
[tex]v = \sqrt {2g{h_0}}[/tex] der h0 er starthøyden.
andersha
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 17/04-2010 18:26

Helt enig med foregående innlegg.

I Fysikk 1 boken min ville dette være det som er kalt "tidløs formel" (vet ikke om trådstarter føler seg mer hjemme med det begrepet?):

[tex]v^2=(v_0)^2+2as[/tex]

som etter litt flytting blir til

[tex]v=sqrt{(v_0)^2+2as}[/tex]


Hvis ikke jeg tar helt feil tror jeg

[tex]v=9.9 m/s[/tex]
a=b
KabelDue
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 16/08-2010 19:18

Nydelig folkens!

Glemte å fortelle at Marius er en spesiell gutt som ikke blir påvirket av luftmotstanden, så regnestykkene deres er mer enn gode nok!

[symbol:uendelig] takk for hjelpen :)
jau jau
KabelDue
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 16/08-2010 19:18

I Fysikk 1 boken min ville dette være det som er kalt "tidløs formel" (vet ikke om trådstarter føler seg mer hjemme med det begrepet?)...


Nei, er ikke kjent med begreper tidløs formell. Faktisk så skal formelen brukes på en datamaskin. Der tid er viktig.

Hvordan bruker jeg denne formelen når svaret må være avgitt i meter/TIENDEDELS SEKUND og ikke i meter/sekund?

[tex]v=\sqrt{2gh}[/tex]
jau jau
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

KabelDue skrev:I Fysikk 1 boken min ville dette være det som er kalt "tidløs formel" (vet ikke om trådstarter føler seg mer hjemme med det begrepet?)...


Nei, er ikke kjent med begreper tidløs formell. Faktisk så skal formelen brukes på en datamaskin. Der tid er viktig.

Hvordan bruker jeg denne formelen når svaret må være avgitt i meter/TIENDEDELS SEKUND og ikke i meter/sekund?

[tex]v=\sqrt{2gh}[/tex]
Du ganger med 10. :)
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Det er mulig jeg misforsto deg, men for å konvertere fra meter per sekund til meter per tidels sekund må du dele på ti. Går du for eksempel 10 meter på ett sekund går du 10/10=1 meter på ett tidels sekund.
KabelDue
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 16/08-2010 19:18

Karl_Erik skrev:Det er mulig jeg misforsto deg, men for å konvertere fra meter per sekund til meter per tidels sekund må du dele på ti. Går du for eksempel 10 meter på ett sekund går du 10/10=1 meter på ett tidels sekund.

Ok. Det er jeg som spør litt feil...
For eksempel: når hastigheten er kommet til 10m/s og fall høyden/legden hans er 5 meter:

Hvordan regner mann ut hvor mye lenger han har falt om 1/10 sekund, ikke tenk på vannet, han får ingen vannmotstand denne gangen, desverre.
jau jau
Svar