Likninger

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
vanazn
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 19/10-2010 17:11

Hvordan kan vi sammenlikne en likning med en skålvekt? + noen eksempler på det. :)
Oddis88
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 320
Registrert: 04/02-2010 14:43
Sted: oslo

Du kan jo tenkte i likevekt?

Hvis du tenker at det som er før = og det som er etter = er det samme..

Så hvis du skal opprettholde "likevekt", må du gjøre det samme på begge sider av =

F.eks,

[tex]4=2x[/tex]

Her må man jo dele på 2 for og få x alene. Men hvis jeg bare hadde gjort det på en side. Så blir det feil verdi av x.

[tex]4=\frac{2x}{2}[/tex]
[tex]4=x[/tex]

Da må [tex]4=2\cdot4[/tex] noe som ikke stemmer.

Men hvis jeg deler begge sider på 2

[tex]4=2x / 2[/tex]

[tex]2=x[/tex]

Håper det var litt forståelig :)
vanazn
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 19/10-2010 17:11

Det her er en matte oppgave som jeg har fått i lekse.. så jeg tror nok ikke jeg kan forandre på spørsmålet :)
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

Nei, han forandrer ikke på spørsmålet heller.

En ligning, og en skålvekt, er i balanse når den har like mye på begge sider. En ligning pleier å ha det.

For at den skal fortsette å være i balanse (og det vil vi), så må vi legge til, eller trekke fra, eller gange med (etc) like mye på BEGGE sider. Hvis vi gjør noe på den ene siden som vi ikke gjør på den andre siden, så vil de to sidene bli forskjellige og ikke være balanserte lengre. Med andre ord må vi alltid gjøre det samme på begge sider for å holde balansen, på samme måte som en skålvekt. :)
vanazn
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 19/10-2010 17:11

åja... Takk :D
Svar