spørsmål ang. kombinatorikk.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
janerikcs
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 24/10-2011 18:14

Hei sitter fast på en oppgave som skal leveres i morgen. håper på å få litt hjelp hær:)

I en skål er det godteri som inneholder 5 forskjellige sorter godteri.
Hvis du trekker ut 3 tilfeldige godteribiter, hvor mange forskjellige kombinasjonsmuligheter finnes det?.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Dette tror jeg kalles "uordnet utvalg med tilbakelegging".

Jeg klarer ikke finne denne regelen med de første i verken formelsamlingen eller R1 boken min, men den står helt nederst på denne siden her: http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... lighet.php
gt
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 23/10-2011 13:20

Det må vel være uordnet utvalg uten tilbakelegging, forutsatt at du har tenkt å spise de godtebitene du trekker ut? ;)

Du kan jo alltids sette opp en liste over alternativene(1,2,3 eller 1,2,4 eller 1,2,5 osv..).
---- gt ----
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Hmm, godteriskåler pleier jo ha mer enn 5 godter! :shock: Om det er fler enn 5 av hver godte-type så blir de jo med tilbakelegging, siden vi kan velge den samme typen flere ganger på rad.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Jeg fant en veldig god post fra 2008 som også viser formelen for "uordnet utvalg med tilbakelegging."

Denne formelen er visst tatt ut av pensum... ganske teit

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?p=92343
gt
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 23/10-2011 13:20

Hvorvidt det er fler biter av hver sort avgjør ikke om det er trekking med eller uten tilbakelegging. Dersom man trekker en godtebit, ser hvilken sort det er, og legger den tilbake og trekker på nytt så er det med tilbakelegging. Om man trekker ut flere godtebiter, for så å se hva man har fått først når man er ferdig med trekkinga så er det uten tilbakelegging. Hvorvidt det er trekking med eller uten tilbakelegging er vesentlig for kombinasjonsmulighetene (naturlig nok..).
---- gt ----
Svar